۱۳۸۹ مرداد ۱۳, چهارشنبه

فقه سیاسی آیة الله العظمی خوئی قدس الله نفسه - 3: تکذیب اظهارات راجع به اعتقادمعظم له به ولایت فقیه

ولایت فقیه - ویکی‌گفتاورد
«نظریهٔ ولایت مطلقه فقیه یک بدعت عاری از هرگونه پشتوانه در قوانین و حکمت شیعی است
نمی خواستم این تعبیر را نقل کنم ولی دوست فرهیخته ی ما در درس مرحوم آیة الله فاضل، با آن قدرت فقهی و مطالعه ای که از ایشان سراغ دارم وقتی نقل قول از آیة الله خویی می کند که : آیت الله خویی گفته بود اگر قرار باشد کسی در جامعه اسلامی حکومت کند کسی اولاتر از ولایت فقیه ناچارم در پاسخ خواننده ای که قبلا به او گفته ام آیة الله خویی مخالف بوده اند، در برابر اظهار تردید طبیعی اش پس از خواندن این خبر، جمله ای را که سه منبع نقل کرده اند که معتبرند نقل کنم و به دوست محققمان هم عرض کنم که با اینهمه فقیه حکومتی و غیر حکومتی طرفدار نظریه تان و با اینهمه کتاب و جزوه و جلسه تان باز خودتان را نیازمند و محتاج این می بینید که یک مخالف معتبر را هم جزو مویدات خود جای دهید؟ باور بفرمایید که هم خودتان چوپان دروغ گو و مردم بدبین می شوند و هم که نظریه تان سست جلوه می کند و کسی که آگاه نباشد آن را بی مایه قلمداد می کند، وقتی تکاپو و تقلای شمایان را می بیند و تازه در آن ناراست می یابد. بگذریم که قبل از انقلاب دروغ گناهی بود که عدالت گوینده اش را ولو برای اقامه ی جماعت سلب می نمود و هرجند امروزه جزو شرائط عمومی اداری و استخدامی و گزینشی و سفارشی است اما ملاحظه ی کسانی را که العیاذ بالله از اهل فتنه و طاغوتی اند و تفکر قدیمی دارند، بفرمایید چون قاعدتا خطابتان با آنهاست و الا بقیه ی ملت که بحمد الله سراسر ذوبند در ولایت و شبهه ای ندارند و مقلد آقای خویی هم نیستند.
تفصیل نظریه ی آیة الله خویی را هم به خوانندگان باز توصیه می کنم و هم حضرتعالی که قطعا دچار نسیانی لحظه ای و توطئه آمیز شده بودید که ظاهرا در آن جامعه و جمع اپیدمی خطرناک مشکوکی است که بین اعضا مرتبا قربانی می گیرد، مرور بفرمایید:

ولاية الفقيه في الاُمور الحسبيّة

در آنجا از زبان خود ایشان می شنوید که:
أن الولاية لم تثبت للفقيه في عصر الغيبة بدليل وإنما هي مختصة بالنبي والأئمة
با هیچ دلیلی ولایت برای فقیه قابل اثبات نیست و ولایت صرفا اختصاص دارد به پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام

۱ نظر:

  1. سلام دوست عزيز . من از خوانندگان پاي ثابت مطالبت هستم . خيلي مشتي مينويسي و مطالب خوب وجنجالي ميزارم . من هم در اين زمينه ها با تو موافقم . به وبلاگ من هم سري بزن و نظر بده .
    akhbar-olama.blogfa.com

    پاسخحذف