۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

تاریخ شفاهی: این بار مظفر بقایی



مظفر بقائی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مظفر بقائی کرمانی (زاده ۱۲۹۰ در کرمان - درگذشته ۱۳۶۶ در تهران) از فعالین سیاسی ایرانی و از بنیان‌گذاران جبهه ملی ایران بود.
http://www.ir-psri.com/pic/Photos/Photo193_1.jpg
با تأسیس حزب دموکرات ایران در دههٔ ۱۳۲۰ شمسی به رهبری احمد قوام بقایی به این حزب پیوست و در سال ۱۳۲۶ به عنوان کاندید حزب دمکرات از کرمان به مجلس پانزدهم راه یافت. در اسفند ۱۳۲۹ رزم‌آرا به قتل رسید و طرح ملی شدن نفت که بقایی یکی از امضاکنندگان آن بود، تصویب شد. بقایی خود را به عنوان یکی از چهره‌های اصلی نهضت ملی مطرح می‌کرد و به این عنوان نیز شناخته می‌‏شد. در این دوران بقایی با خلیل ملکی همکاری نزدیکی را آغاز کرد. او در اواخر اردیبهشت ۱۳۳۰ همراه با خلیل ملکی حزب زحمتکشان ملت ایران را تأسیس کرد.
بقائی از بنیان گذاران جبهه ملی بود ولی از سال ۱۳۳۱ شروع به مخالفت با دکتر مصدق کرد و تا کودتای ۲۸ مرداد از سرسخت‌ترین مخالفان او بود.
اوایل سال ۱۳۳۲ عملیات دو سازمان ام‌آی۶ و سیا علیه نهضت ملی ایران شدت گرفت. در ۱ اردیبهشت ۱۳۳۲ سرتیپ افشارطوس رئیس شهربانی دولت مصدق، به دست عوامل بقایی و فضل‌الله زاهدی ربوده و کشته شد.[۱]
در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد نیروهای دکتر مظفر بقایی از افرادی بودند که به خانه مصدق حمله بردند[۲]. آنان در عملیات کودتا نیز نقش فعال داشتند[۳]. سرانجام کودتای ۲۸ مرداد پیروز شد و دولت دکتر مصدق با کمک بقائی و حزب زحمتکشان ملت ایران و دو سازمان خدمات مخفی اطلاعاتی بریتانیا و سیا سرنگون شد. به این دلیل مطبوعات پس از کودتا بقایی را یکی از رهبران قیام ملی علیه دولت دکتر مصدق معرفی کردند.
او پس از انقلاب به اتهام توطئه علیه نظام زندانی شد و در سال ۱۳۶۶ بدرود زندگی گفت. علت مرگ او به درستی مشخص نیست. برخی آن را به بیماری سفلیس و برخی دیگر به ماجرای قتلهای مخالفان جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند. جسد او در آرامگاه خانوادگی مظفر بقائی کرمانی در گورستان بهشت زهرا مدفون است.

مظفر بقایی و ولایت فقیه

مظفر بقایی در روز رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک سخنرانی (در دفتر حزب زحمتکشان) که به عنوان وصیت نامه سیاسی او معروف است در رابطه با قانون اساسی مطالبی مطرح کرد که با توجه به عضویت حسن آیت ( که از شاگردان او بود ) در هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی و ارایه ۴۰ صفحه اصلاحیه برای پیش نویس قانون اساسی توسط حزب مطبوع او از اهمیتی والا در تاریخ سیاسی ایران برخوردار است. این وصیتنامه که در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شد و تنها با اجازه شخص رئیس مجلس قابل دسترسی بود در سال ۱۳۸۵ به سرقت رفت.[۴][۵][۶]

منابع




Iranian Oral History Project | Harvard University Center for Middle Eastern Studies

Mozaffar Baghaie-Kermani
Majles deputy and Tiolers Party leader


  • Biographical Note: Son of Mirza Shahabeddin Baghaie-Kermani (civil servant & Majles deputy) university education in Europe, civil servant & 15th, 16th Majles deputy from Kerman, 17th Majles deputy from Tehran. A leading founder of the National Front and for a time a close associate of Dr. Mossadegh. In 1952, however, he broke with Mossadegh and became one of his most vocal opponents. He was also the founder and leader of the Zahmatkeshan (Toilers) party.(Suggested citation format page)


    هنرور: هیچ تاریخ نگاری نمی تواند از شناخت بقایی صرف نظر کند و به جمع بندی عاقلانه ای در باب  تاریخ ایران در حد فاصل 1330 تا 1360 نزدیک شود، اما کمتر به نقش وی در حادثه ی 15 خرداد دقت شده و کمتر اندیشه در حضور وی در جلسات علمای مهاجر و رایزنی های وی شده، کمتر توجه شده که وی جزوه ای مفصل در شرح ماده ی قانونی مربوطه منتشر نمود که مصونیت مراجع تقلید از اعدام را در اذهان نشاند و دکترین حقوقی آن را با شتاب گسترش داد و اصلا توجه نشده که وی متن استفتاء از آیت الله گلپایگانی را در این زمینه نوشت. نیز توجه نشده که وی با آیت الله خمینی کاملا مرتبط و آشنا بوده و از ده سال پیش از این در خانه ی آیت الله کاشانی با وی مصاحبت داشته است. اما بقایی قبل و بعد هم دارد، قبل او کاملا پیوستگی دارد با اسرار قتل افشار طوس و سقوط مصدق و حمایت کاشانی از وی و وی از کاشانی، و بعد ... حسن آیت در حزب جمهوری اسلامی، که ... و الله العالم..(این نقطه چین نشانه ی حذف موقت بخشی از نوشته است، نه نقطه چین ادا و ایما).

    دسترسی به صوت و متن در ادامه ی مطلب...
    صوت


    برای استماع گفت و گو از لینک های ذیل استفاده فرمایید





    متن ویرایش نشده و دست نخورده ی آرشیو
    نوار1
    نوار2
    نوار3
    نوار4
    نوار5نوار6نوار7

    نوار8
    نوار9
    نوار10
    نوار11
    نوار12نوار13نوار14

    نوار15
    نوار16
    نوار17
    نوار18
    نوار19نوار20نوار21

    نوار22
    نوار23
    نوار24
    نوار25
    نوار26نوار27نوار28

    نوار29






    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر