۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

کتاب‌های کمیاب کتابخانه دانشگاه کمبریج را آنلاین بخوانید

کتاب‌های کمیاب کتابخانه دانشگاه کمبریج را آنلاین بخوانید



PDF چاپ پست  الکترونیکی
پنجشنبه, 20 خرداد 1389 ساعت 13:21
کتابخانه مرکزی دانشگاه کمبریج در اقدامی تازه امکان استفاده آنلاین از کتاب‌ها و دست نوشته‌های کمیاب علمی را برای علاقه مندان این کتاب ها فراهم کرده است.
00000000000000000012
هزاران جلد از کتاب ها و دست نوشته های نادر و کمیاب علمی و مذهبی کتابخانه مرکزی دانشگاه کمبریج با هزینه بودجه ای خیریه معادل 5/1 میلیون یورو به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان به این کتاب ها قرار می گیرد.

هزینه دیجیتالی کردن این کتاب‌ها و نسخه‌های کمیاب که از جمله آنها می‌توان به نوشته‌هایی از اسحاق نیوتون اشاره کرد توسط تاجری به نام دکتر لئونارد پولونسکی پرداخت شده است که اولین مجموعه از کتابهای علمی مذهبی با عنوان «انجمن های مذهبی علمی» در اینترنت در دسترس قرار می گیرد.

در میان کتابهای قدیمی و نادر که در این پروژه قرار است به معرض کاربران اینترنتی دربیاید بعضی از قدیمی ترین نسخه های قرآن موجود در جهان و نسخه ای از سوره انفال مربوط به هشت قرن پیش به نمایش درمی آید.

در میان کتاب‌های علمی نسخه ها و دست نوشته هایی از دانشمندان مشهور جهان مثل اسحاق نیوتون، چارلز داروین، استفان هاوکینز و ... وجود دارد که بعضی از سخنرانی های دانشمندان نیز در آنها یافت می‌شود.

«آنا جارویز» کتابدار کتابخانه مرکزی کمبریج با اعلام این خبر ضمن تشکر از هزینه و بودجه اعطایی پولونسکی اظهار امیداوری می کند سرمایه گذاران دیگری به این کار رغبت نشان دهند تا مردم فقیر کشورهای دیگر هم بتوانند به منابع عظیم این کتابخانه دسترسی داشته باشند.

وی می گوید با تکمیل فاز اول این پروژه دانشجویان و محققان سراسر کشورهای جهان تنها با چند کلیک موس کامپیوتر می توانند به گنجینه ای علمی مذهبی با قدمت قرن یازدهم میلادی دسترسی داشته باشند.

کتابخانه مرکزی دانشگاه کمبریج در حال حاضر حدود هشت میلیون جلد کتاب، یک میلیون نقشه و هزاران نسخه دست نوشته قدیمی دارد که با یک حساب سرانگشتی می توان گفت اگر کتابها را پشت سر هم چیده شود حدود 100 مایل جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد که هر ساله دو مایل به آن اضافه می شود.
گزارش از خبرآنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر