۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

منبع: صحیفه ی نور -بخش 2

نامه عاشقانه آیت الله خمینی به همسر مکرمه خود
... در حین مرور صحیفه نور به نامه ای از مرحوم آیت الله خمینی برخوردم که در فروردين سال 1312 مطابق با ذي القعده 1351 از بیروت به همسر مکرمه خود مرحومه سرکار خانم خدیجه تقفی نوشته اند. این نامه آنقدر ساده، بی ریا و لطیف و عاشقانه و سرشار از عشق و عطوفت است که دریغم آمد در سالگرد ارتحال آن عزیز سفر کرده آنرا در معرض دید کاربران گرامی قرار ندهم. انتشار این نامه از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند بعنوان یک سرمشق و الگوی عملی در تنظیم مناسبات خانوادگی، مورد استفاده علاقمندان و پیروان ایشان واقع شود: ...

مخاطب : مرحومه سرکار خانم خدیجه ثقفي(1)

"تصدقت شوم ، الهی قربانت بروم ، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است . عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند . « حال » من با هر شدتی باشد می گذرد ولی بحمد الله تا کنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم ، (2) حقیقتا جای شما خالی است فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد . صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد .

در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتی هستیم ، از قرار معلوم و معروف یک کشتی فردا حرکت می کند ولی ماها قدری دیر رسیدیم ، باید منتظر کشتی دیگر باشیم . عجالتا تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل ، از این حیث قدری نگران هستیم ولی از حیث مزاج بحمد الله به سلامت ، بلکه مزاج بحمد الله مستقیم تر و بهتر است . خیلی سفر خوبی است جای شما خیلی خیلی خالی است. دلم برای پسرت (3) قدری تنگ شده است . امید است هر دو (4) به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزیز و محافظت خدای متعال باشند . اگر به آقا (5) و خانم ها (6) کاغذی نوشتید سلام مرا برسانید . من از قبل همه نایب الزیاره هستم .

به خانم شمس آفاق (7) سلام برسانید و به توسط ایشان به آقای دکتر (8) سلام برسانید . به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانید .

صفحه ی مقابل را به آقای شیخ عبد الحسین بگویید برسانند .

ایام عمر و عزت مستدام . تصدقت ، قرباتا ، روح الله .

عکس جوف در حال دلتنگی از حرکت نکردن . (9)

زیرنویس:

1- ملقب به قدس ايران ، همسر امام خميني .

2- براي عزيمت با كشتي به عربستان براي انجام اعمال حج .

3- آقاي سيد مصطفي خميني كه در آن زمان سه ساله بوده است .

4- اشاره به آقامصطفي و فرزند ديگرشان كه درآن زمان هنوز به دنيا نيامده بود و چند روز پس از نگارش اين نامه در زماني كه امام در سفر حج بودند، متولد گرديد و او را "علي " نام گزاردند. وي دركودكي بر اثر بيماري درگذشت .

5- آقاي ميرزامحمد ثقفي ، پدر همسر امام خميني .

6- مادر و مادربزرگ همسر امام خميني كه در آن زمان در قيد حيات بوده اند.

7- شمس آفاق ثقفي ، خواهر همسر امام خميني .

8- آقاي دكتر علوي .

9- اشاره به نبودن كشتي جهت عزيمت به جده"

توضیح : اين نامه مربوط به زمانی است که ایشان از طریق بیروت عازم سفر حج بوده اند.

منبع : صحیفه نور، جلد اول/ صفحات 2 و 3- فروردين 1312 / ذي القعده 1351
تاریخ انتشار : 1389/03/12

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر