۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

احمد منتظری: يك نهاد دولتي چه حقي دارد كه‏ ‏در مورد مسائل حوزه دخالت و تذكراتي بدهد؟

احمد منتظری: يك نهاد دولتي چه حقي دارد كه‏ ‏در مورد مسائل حوزه دخالت و تذكراتي بدهد؟
احمد منتظری: يك نهاد دولتي چه حقي دارد كه‏ ‏در مورد مسائل حوزه دخالت و تذكراتي بدهد؟
جوابيه به خبر مندرج در روزنامه رسالت
جرس: احمد منتظری در واکنش به خبر منتشره در روزنامه رسالت نوشت"جا داشت از خود سوال مي‎كرديد كه يك نهاد دولتي چه حقي دارد كه‏ ‏در مورد مسائل حوزه دخالت و تذكراتي بدهد، با توجه به اين مطلب كه‏ ‏حضرت امام خميني (ره ) هميشه استقلال حوزه و دولتي نشدن آن را مد‏ ‏نظر داشتند".وی ادامه داد پس از اعلام نظر يكي از مراجع در مورد بيوت مراجع‏ ‏متوفي و طرح آن در جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، بعضي از دوستان با‏ ‏دفاتر بسياري از مراجع معظم تقليد و بسياري از مدرسين تماس گرفتند و‏ ‏آن بزرگواران به روش كار دفتر آيت الله العظمي منتظري هيچگونه مخالفتي نداشتند و حتي بعضا از دخالت نهادهاي‏ ‏دولتي اظهار نارضايتي كردند.‏ جوابيه حجةالاسلام احمد منتظري به خبر مندرج در روزنامه رسالت با نام "تحرکات مشکوک در بيت منتظري"‏ در سایت دفتر آیت الله منتظری بدین شرح منتشر شده است:

‏باسمه تعالي ‏


‏مدير مسئول محترم روزنامه رسالت دامت توفيقاته

‏ ‏پس از سلام - پيرو درج خبري تحت عنوان "تحركات مشكوك در بيت‏ ‏منتظري" در روزنامه شماره 6976 مورخ ‏89/2/14‏ ، لطفا جوابيه ذيل را‏ ‏طبق قانون مطبوعات در اولين شماره آن روزنامه و در همان صفحه و‏ ‏ستون درج نماييد. البته انتظار مي‎رفت اول نسبت به صحت و سقم خبر‏ ‏تحقيق كرده و سپس آن را به چاپ مي‎رسانديد.
‏ ‏1 - روال مرسوم در بيوت مراجع تقليد هيچگاه اين نبوده است كه دفتر آنان‏ ‏پس از رحلت تعطيل شود، بلكه برحسب ارادتي كه مقلدين و علاقه مندان‏ ‏آنان داشته اند، بيت آنان محل مراجعه و رفت و آمد و برگزاري مراسم‏ ‏وفيات و اعياد و اقامه جماعت بوده است . در بيت مرحوم آيت الله العظمي‏ ‏منتظري نيز بنا بر روال موجود عمل شده است .
‏ ‏2 - درست از فرداي مراسم تشييع مرحوم آيت الله العظمي منتظري ،‏ ‏اجازه نامه هايي از طرف بسياري از مراجع معظم تقليد ايدهم الله تعالي براي‏ ‏اينجانب صادر شد و اجازه گرفتن وجوهات شرعيه و مصرف آن در همان‏ ‏مصارفي كه آن مرحوم نظر داشتند، به اينجانب داده شد و تاكنون بحمدالله‏ ‏در 4 ماه گذشته شهريه طلاب از محل همين وجوهات شرعيه پرداخت‏ ‏گرديده است .
‏ ‏3 - تابلوي دفتر آيت الله العظمي منتظري بعد از رحلت ايشان توسط‏ ‏گروههاي مهاجم كنده شد و تاكنون تابلويي جايگزين آن نكرده ايم .
‏ ‏4 - برحسب نظر بسياري از مراجع معظم تقليد اگر افرادي از مجتهد‏ ‏مرحوم به عنوان اعلم تقليد مي‎كرده اند بر مقلدين واجب است كه بر تقليد‏ ‏از آن مرجع باقي بمانند; و طبيعي است اين دسته از مقلدين كه بر تقليد‏ ‏آيت الله العظمي منتظري باقي مانده اند براي پرسيدن مسائل به بيت ايشان‏ ‏مراجعه مي‎كنند و بايد افرادي جوابگوي آنان باشند، و هيأت استفتايي كه‏ ‏در زمان حيات معظم له با ايشان كار مي‎كردند انجام اين وظيفه مهم را بر‏ ‏عهده دارند. همچنين اين دفتر كمافي السابق روزانه پاسخگوي شبهات‏ ‏ديني و مسائل مختلف توسط تلفن ، فاكس ، نامه و ايميل مي‎باشد.
‏ ‏5 - نوشته ايد كه به فرزند ارشد ايشان تذكراتي داده شده است .
‏ ‏اولا جا داشت از خود سوال مي‎كرديد كه يك نهاد دولتي چه حقي دارد كه‏ ‏در مورد مسائل حوزه دخالت و تذكراتي بدهد، با توجه به اين مطلب كه‏ ‏حضرت امام خميني (ره ) هميشه استقلال حوزه و دولتي نشدن آن را مد‏ ‏نظر داشتند. ثانيا پس از اعلام نظر يكي از مراجع در مورد بيوت مراجع‏ ‏متوفي و طرح آن در جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، بعضي از دوستان با‏ ‏دفاتر بسياري از مراجع معظم تقليد و بسياري از مدرسين تماس گرفتند و‏ ‏آن بزرگواران به روش كار دفتر آيت الله العظمي منتظري با خصوصياتي كه‏ ‏در بالا ذكر شد هيچگونه مخالفتي نداشتند و حتي بعضا از دخالت نهادهاي‏ ‏دولتي اظهار نارضايتي كردند.
‏ ‏6 - در مورد قسمت آخر نوشته شما لازم به ذكر است كه بعد از رحلت‏ ‏آيت الله العظمي منتظري تنها كتابي كه از معظم له چاپ شده است ،‏ ‏تقريرات نوشته شده توسط ايشان از بحث صلوة مرحوم آيت الله العظمي‏ ‏بروجردي (ره) بوده است كه با مجوز رسمي وزارت ارشاد چاپ شده‏ ‏است .
‏ ‏لازم به يادآوري است كه آثار علمي منتشر نشده معظم له كه ليست آن در‏ ‏سايت ايشان آمده است بالغ بر 26 عنوان است كه بعضي از آنها چندين‏ ‏جلد خواهد بود كه ضروري است در اولين فرصت ممكن چاپ و منتشر‏ ‏گردد، و در ديدارهايي كه با بسياري از مراجع معظم تقليد و بزرگان حوزه‏ ‏علميه قم داشتيم همگي تأكيد بر چاپ آثار معظم له داشتند.
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .


‏17 ارديبهشت 1389‏
‏احمد منتظري



در همین زمینه:

۱۰ فروردین > احمد منتظری: اگر مقامات امنیتی دخالت بیجا نکنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد
۰۹ فروردین > احمد منتظری خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان مراسم تشییع بانو ربانی شد
۲۲ بهمن > احمد منتظری: هیچ کس معتقد به براندازی نیست
۱۹ بهمن > اعتراض شدید بازماندگان دو معمار جمهوری اسلامی به تلویزیون حکومتی
۱۳ بهمن > اعلام آمادگی احمد منتظری برای شرکت در مناظره صدا و سیما

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر