۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

محمد خوانساري در سن 88سالگي درگذشت

درگودر نوت زدم:
استادانم یکی پس از دیگری گل و خاک را به استقبال می روند و به دل صدچاکم رحمی نمی کنند. امسال از سال 77 هم عام الحزن تر شد...
مردی نازنین بود، با غروری زیبا، روحی حساس، دلی شکننده، جو و جهدی بازمانده از روزگاری که دانشگاه دانشگاه بود، برخی علما همچون آیة الله جوادی آملی را در حد تعصب می پسندید و از دیگرانی شنیدن نامشان را هم منکر بود، دانشجویانش را دوست داشت، اما اجازه نمی داد که از دانشجویش کمتر یا بیشتر بشوند، و دانشجویی که او بپسندد کمیاب بود. خدمات داشت اما خرسند از روزگار نبود، گلایه ای نداشت، اما خود را غریب می یافت. اجازه نمی داد به او نزدیک شوی، اما اگر می خواست نزدیک گردد و حرف دلی بگوید سخت بر می آشفت اگر ملتفت نبودی. انتقادپذیر نبود و یکدندگی های پیرمردی دوستداشتنی داشت، هرگز نقد حقیر بر منطق صوری را بر من نبخشود، اما اتقاداتم را جدی گرفت و آن موارد را در کلام و کتاب تقریر دقیق تر نمود، اما اجازه ی معذرت و دلجویی به من نداد و یک بار کتابش را به کسی معرفی نموده بودم و به گوشش رسیده بود، عصبانیتش دوباره احیاء شده بود. خودش در احترام به استادش فاضل تونی راه افراط می پیمود و اساسا آدمی نبود که اگر نظری داد برایش دست شستن از آن آسان باشد. و معمولا تصور می کرد که کسی که انتقاد دارد بی سواد است یا حسود، اصلا هل نمی شد یا مضطرب. خاطرم هست یک بنده ی خدایی با او مصاحبه می کرد و در باب بابا افضل کاشانی سخن می رفت. مصاحبه گر بعد از نیم ساعت یک سوال ضعیف پرسید، استاد طوری برگشت به او گفت: یا دکترای فلسفه ندارید یا اصلا حواستان اینجا نیست، که دلم برای آن بیچاره کباب شد. خدایش بیامرزاد و اجر دهد که به هر حال خیلی ها گام های نخستین خویش در منطق و صرف و نحو را با کتاب های او آغاز نموده اند و اگر بعدها قله ها فتح کرده اند، نباید از یاد برند که بر روی پا ایستادن از که آموخته اند.

ISNA - 03-06-2010 - 88/12/15 - سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات / شماره خبر: 1502390 - www.isna.ir

محمد خوانساري در سن 88سالگي درگذشت

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
1388/12/15
03-06-2010
11:05:18
8812-08716: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

محمد خوانساري در سن 88سالگي از دنيا رفت.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين استاد بازنشسته‌ي دانشگاه تهران و عضو پيوسته‌ي فرهنگستان زبان و ادب فارسي پس از يک دوره بيماري، روز پنج‌شنبه (سيزدهم اسفندماه) پس از جراحي ناموفق روده درگذشت.

خوانساري متولد سال 1300 در اصفهان بود. در فاصله‌ي سال‌هاي 1320 تا 1323 در رشته‌ي فلسفه و علوم تربيتي دانشسراي عالي تهران تحصيل كرد.

همچنين يك مدرك كارشناسي در رشته‌ي زبان و ادبيات فارسي از دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه تهران گرفت.

در فاصله‌ي سال‌هاي 1329 تا 1332 تمام درس‌هاي دكتري زبان و ادبيات فارسي را در همين دانشكده ‌گذراند و سال 1340 در رشته‌ي منطق و فلسفه از دانشگاه سوربن فرانسه دكتري گرفت.

از جمله آثار او به اين موارد مي‌توان اشاره كرد: «صرف و نحو و اصول تجزيه و تركيب»، «منطق صوري»، «مختارات من الادب الحديث» (با همكاري مرحوم دكتر محمد خزائلي)، و «فرهنگ اصطلاحات منطقي» (به انضمام واژه‌نامه‌ي فرانسه و انگليسي)، كه جلد اول و دوم «منطق صوري» بيش از 20 مرتبه تجديد چاپ شده‌اند.

انتهاي پيام

كد خبر: 8812-08716

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر