۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

22 اسفند 1388 / 26 ربيع الاول 1431 / 13 مارس 2010

22 اسفند 1388 / 26 ربيع الاول 1431 / 13 مارس 2010
22 اسفند 1388 / 26 ربيع الاول 1431 / 13 مارس 2010

1) روز بزرگداشت شهدا (سالروز صدور فرمان حضرت امام خميني رحمة الله عليه مبني بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامي 1358 )
2) 26ربيع الاول سال 344 هجري قمري : «ابن سماك» محدث بزرگ بغدادي دارفاني را وداع گفت. از تاريخ و مكان ولادت و جزئيات زندگي وي اطلاعي در دست نيست اما همين قدر معلوم است كه او در بغداد مي زيسته و از مشايخ بسيار كسب علم نموده و در قرائت و حديث استاد بوده است . وي همچنين علماي بزرگي را در مكتب درس خود پرورش داده كه از آن ميان مي توان به شيخ مفيد و حاكم نيشابوري اشاره كرد . از آثار ابن سماك« كتب و فياتُ شيوخه و الامالي» قابل ذكرند. وي تأليفاتي نيز در فضائل اهل بيت (علیهم السلام) دارد .
3) 26 ربيع الاول سال 1330 هجري قمري : آيت الله سيدعزالدين ابوالمكارم زنجاني از علما و دانشمندان ايراني درگذشت . او در سال 1255 هجري در زنجان متولد شد و بعد از تحصيلات مقدماتي به قزوين رفت و در تكميل آموخته هايش به عتبات عاليات عزيمت كرد و از دانش علمايي چون شيخ انصاري و حاج سيد حسين ترك بهره مند شد . آيت الله ابوالمكارم زنجاني بعد از فوت پدرش مرجعيت امور ديني و شرعي مردم زنجان را به عهده گرفت و اين عالم و فقيه گرانقدر در انقلاب مشروطيت همچون ديگر علماي آگاه و مبارز عليه استبداد به مبارزه برخاست . كتب التحيةُالمباركه ، مخارجُ الرضوان ، مفتاحُ الظفر و رساله اي در توفيق ميان آيات قرآن در خلق آسمان و زمين از جمله آثار اين دانشمندان ايراني بشمار مي رود .
4) صلح امام حسن(علیه السلام) با معاوية بن‏ابي‏سفيان (41 ق): پس از شهادت امام علي(علیه السلام) شيعيان كوفه با امام حسن مجتبي(علیه السلام) پسر ارشد آن حضرت بيعت كرده و او را به خلافت برگزيدند. امام، لشگري دوازده هزار نفري به رهبري قيس بن سعد به جنگ معاويه فرستاد و خود روانه‏ي مداين شد. هنوز بين سپاه امام و معاويه جنگي روي نداده بود كه شايعه‏ي كشته شدن قيس بن سعد، شيرازه‏ي سپاه حضرت را از هم گسيخت. در اين ميان، جمعي حتي سراپرده‏ي امام را نيز غارت كرده و يكي از آنان خنجري بر ران حضرت وارد نمود. با اين وضع، مسلّم شد كه با چنين مردمي به جنگ معاويه و لشكر منظم او رفتن صلاح نيست. بدين ترتيب، امام حسن با معاويه وارد مكاتبه و مذاكره گرديد و قرار بر اين شد كه امام از خلافت كناره‏گيري كند به شرط اين كه معاويه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معين نكند، از امام علي(علیه السلام) به زشتي ياد ننمايد و... . امام حسن(علیه السلام) علي‏رغم ميل باطني، اين صلح را پذيرفت و پس از پنج ماه و نيم، از خلافت كناره گرفت و با اهل بيت خود عازم مدينه گرديد.
5) درگذشت "ابن سماك" محدث بزرگ مسلمان (344 ق): از تاريخ و محل تولد و جزئيات زندگي ابن سماك اطلاع دقيقي در دست نيست. همين قدر معلوم است كه او در بغداد مي‏زيسته و از محضر مشايخ بسياري كسب فيض كرده است. وي همچنين علماي بزرگي را در مكتب درس خود پرورش داده كه از آن‏ميان مي‏توان حاكم نيشابوري را نام بُرد. از بين آثار ابن سماك كتاب الامالي و نيز تاليفاتي در فضايل اهل بيت پيامبر گرامي اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) به جاي مانده است.
6) رحلت آيت اللَّه "ابوالمكارم زنجاني" عالم و دانشمند (1330 ق)
8) تولد "ژوزف پريستْلي" دانشمند انگليسي و كاشف اكسيژن (1733م) (ر.ك: 7 ژانويه)
9) تولد "گابريل دانونْزيوْ" نويسنده شهير ايتاليايي (1863م): گابريل دانونزيو، در سيزدهم مارس 1863م در ايتاليا به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات، مدت كوتاهي در مؤسسات انتشاراتي به كار پرداخت و پس از چندي درصدد برآمد تا نويسندگي را پيشه خود سازد. او نخستين ديوان اشعار خود را در 16 سالگي انتشار داد و در سال‏هاي بعد ديوان‏ها و رمان‏هاي ديگري منتشر كرد. دانونزيو مدتي نيز به روزنامه‏نويسي، نقادي هنر و تاريخ نويسي مشغول شد و در زمان جنگ جهاني اول، در مقام فرماندهي يك هنگ هوايى، چندين بار شهر ويِن را بمباران كرد. او هم‏چنين پس از جنگ، براي اولين بار، اساس فاشيسم را كه خواهان برتري‏جويى ملي يا نژادي، اعمال زور و خشونت، رهبري استبدادي و برخورد شديد با مخالفان است، پي ريزي كرد. با اين حال، دانونزيو در كنار فعاليت‏هاي اجتماعي، سياسي و نظامي، به كارهاي ادبي هم اشتغال داشت و به شهرت رسيد. مشخصه بخش اعظم زندگي او، جسارت، لجام گسيختگي، احساساتي‏گري و بي‏نظمي بود. او آينه‏اي در برابر طبيعت قرار نمي‏دهد و هدف او كلاً زيبايى‏شناسي است. تمايل وي بيشتر به جلوه گر ساختن زيبايى است تا توصيف زندگي. زيبايى از ديدگاه دانونزيو عبارت است از زيبايى نفساني. او را به عمق احساس يا انديشه راهي نيست. دانونزيو در نمايش‏نامه‏نويسي، هيچ گونه توفيقي نيافته است زيرا نمايش‏نامه‏هايش عملاً فاقد تحرك و بيش از اندازه ذهني است. با اين حال از وي داستان‏هاي متعددي برجاي مانده كه او را در شمار نويسندگان بزرگ قرار داده است و برايش شهرتي فراوان به ارمغان آورده است. آثاري هم‏چون سرزمين دست نخورده، هوس و آتش از جمله كارهاي اوست كه شهرتي جهاني دارند. دانونزيو در نوشته‏هاي خود از نظم و نثر، انديشه‏هاي ضدمذهبي داشت. از لحاظ شيوه نگارش، دانونزيو به كلمه ارزش زندگي مي‏دهد، كلمه شدت و حدّت زندگي را چنان بيان مي‏كند كه قدرت تخيّل تنها قادر به وصف آن نيست. شخصيت كم نظير او از استعدادهاي گوناگون برخوردار بود، اما به سبب بي‏پروايى در بيان و گستاخي در اظهار عقايد شخصي، غالباً مورد حمله معاصران قرار مي‏گرفت. دانونزيو را مي‏توان در شمار نويسندگاني قرار داد كه بيش از هر چيز در اين فكر بودند كه زندگي شخصي و خصوصي خود را به صورت شعر و اثري هنري درآورند و از خود قهرماني شگفت‏انگيز بسازند. گابريل دانونزيو، سرانجام در بيستم سپتامبر 1938م در هفتادوپنج سالگي در نهايت شهرت جان سپرد.
10) كشف "پلوتون" دورترين سياره منظومه شمسي (1930م): قبل از آن كه سياره پلوتون از رصدخانه آريزونا در امريكا توسط كلايْدْ تامبا كشف شود، بعضي از ستاره‏شناسان نيز در سال 1915م از طريق محاسبات نجومي به وجود سياره پلوتون و محل آن پي برده بودند. تحقيقات بعدي نشان داد كه مطالعات قبلي درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن گرديد. در نهايت، در 13 مارس 1930م كشف اين سياره اعلام شد اما تا زمان كشف قمر آن به نام "چارون" اطلاع چنداني از پلوتون در دست نبود. در 22 ژوئن 1978م اين قمر توسط جِيمز كريستين كشف گرديد. فاصله پلوتون تا خورشيد 5811 ميليون كيلومتر است و يك دور گردش آن به دور خورشيد 284 سال برابر با 99700 روز طول مي‏كشد. پلوتون يكي از سيارات منظومه شمسي و نهمين سياره از لحاظ بعد مسافت نسبت به خورشيد مي‏باشد. حجم آن نسبت به زمين 9% مي‏باشد. گرچه به نظر مي‏رسد ديگر پلوتون دورترين سياره منظومه شمسي به حساب نمي‏رود چرا كه در 14 سپتامبر 1992م كشف سياره جديدي اعلام شد كه ماهيت آن شناخته شده نبود.
11) كشتار اهالي روستاي حسينيه توسط صهيونيست‏هاي مسلح (1948م): در ادامه زمينه‏سازي مزدوران صهيونيستي يهود براي تشكيل رژيم اسرائيل و ايجاد جوّ ارعاب و وحشت در فلسطين، در سيزدهم مارس 1948م، صهيونيست‏هاي مسلح وابسته به گروه تروريستي هاگانا به دهكده فلسطيني حسينيه در ناحيه جليله شمالي حمله كردند. صهيونيست‏ها در اين حمله، خانه‏هاي فلسطينيان را بر سر غير نظاميان بي‏پناه خراب كردند و شصت تن از اهالي روستاي حسينيه را قتل عام نمودند. نظاميان صهيونيست، هم‏چنين در اين روز، خانه‏هاي بخش قَطْمون در بيت المقدس را نيز منفجر كردند و تعدادي از فلسطيني‏ها را به خاك و خون كشيدند. كشتار مردم فلسطين توسط گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي به اين دليل اوج گرفت كه صهيونيست‏ها قصد داشتند، پس از خروج نيروهاي انگليس از فلسطين، موجوديت غيرقانوني رژيم اشغال‏گر قدس را اعلام كنند، همان‏گونه كه اين اقدام، دوماه پس از قتل‏عام فلسطيني‏ها در روستاي حسينيه انجام شد.

از گودر به نقل از دوستان به نقل از اینجا می افزایم:

کلمه: ۲۲ اسفند ۱۳۷۸ سعید حجاریان که عضو نخستین دوره شورای شهر تهران بود، زمانیکه به سمت شورا می رفت ترور شد.حجاریان لقب مغز متفکر اصلاحات را داشت و از مشاوران ارشد سید محمد خاتمی بود. یک دهه بعد از این ماجرا حجاریان در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بازداشت شد و همزمان ضارب او رئیس امور ایثارگران بسیج شد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر