۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

سندی نو یافته در مورد شهادت پدر مكرم امام خمینی

در بایگانی سازمان اوقاف و امور خیریه سندی موجود است كه در آن توسط مرجع تقلید وقت از قتل مرحوم والد حضرت امام با كلمه «شهید»تعبیر شده است

سندی نو یافته در مورد شهادت پدر مكرم امام خمینی - irdc.ir

مرحوم حاج سید مصطفی در روز چهارشنبه 12 ذیقعده 1320 هجری قمری در بین جاده خمین به اراك ترور می شود. با توجه به اینكه ایشان متولی بخشی از موقوفات خمین بوده است،آیت الله سید حسین قمی از علمای بزرگ آن روزگار طی حكمی یكی دیگر از علمای خمین را به این سمت منصوب می نماید. ایشان در این حكم كه در تاریخ 10 صفر 1321 هجری قمری یعنی حدود سه ماه پس از قتل مرحوم حاج سید مصطفی نوشته شده از عبارت «شهید» كه بار معنایی ویژه ای در فرهنگ اسلام دارد ،استفاده كرده است .این نامه قدیمی ترین سند در این خصوص بوده و دارای ارزش تارخی است كه از لابلای اسناد موجود در بایگانی سازمان اوقاف پیدا شده است، متن نامه و تصویر آن كه برای اولین بار توسط آقای امید رضائی در كتاب«پنجاه و یك عریضه و حكم شرعی منتشر شده بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بلی از مرقومات علماء اعلام اصفهان ضاعف الله اقدار هم و فرامین سلاطین صفویه قدس الله اسرار هم مكشوف و معلوم شد كه موقوفات مسطوره در متن،وقف برنجف اشرف می باشد و چون متولی معین نداشته،تولیت آن را احكام شرع اصفهان،به مرحوم مبرور جنت مكان آقای سید مصطفی طاب ثراه و جناب متسطاب عمده العلماء الاعلام شریعتمدار آخوند ملا محمد جواد خمینی دام بقاه واگذار فرموده بودن و اكنون كه عاشر صفر است من شهور سنه 1321 مرحوم آقا سید مصطفی به گوله اشقیاء و اشرار شهید شده اند لذا جناب مستطاب عمده العلماء الاصفیاء و صفوه السادات الاجله الاتقیا آقای سید محمد كمره ای خمینی را در محل آن مرحوم نصب و به جناب شریعتدار آخوند محمد جواد سلمه الله مضموم داشتم كه ان شاءالله با رعایت كمال احتیاط كماهو المامول من جمنابهما دام علائهما انتفاعات املاك مسطوره را در مصارف مقرره خود مصروف دارند . حرره الاحقر حسین الرضوی القمی عفی الله عنه.

(محل مهر حضرت مستطاب،حجه الاسلام و المسلمین میرزا سید حسین قمی ادام الله)


Mohammad Sadigh Arash Honarvar - کسی مگه تشکیک کرده بود؟
سند تظلم خواهی اولاد سید مصطفی که اسامی آقای هندی، آقای پسندیده و طفل صغیرش سید روح الله زیر آن است و عین الدوله مهرش کرده را من دیده ام که از اسناد دولتی است و اعتبارش خیلی بالاتر است تا مطلبی که آقای قمی قدس سره نگاشته.به نظرم اگر قیل و قالی در این زمینه در جریان است- من بی خبرم- به آن استناد کنید که بهتر است (مرحوم آقای قمی مورد انتقاد است که احیانا سیاستش در حرف هایش موثر و باعث دخل و تصرف است، نه نزد بنده بلکه نزد عموم مورخین آکادمیک). قدس الله اسرارهم جمیعا


danesh talab - چه ربطی به تشکیک شدن یا نشدن داره؟
عنوان رو یکبار دیگه مرور کنید: "سندی نو یافته"
قرار نیست حتما تشکیک بشه تا اسناد موید منتشر بشن


Mohammad Sadigh Arash Honarvar - من انتقاد نکردم. تشکیک از این جهت به نظرم آمد که لحن خبر اینطور جلوه می کنه. الان مثلا یک نفر یک سخنرانی سال 61 رو بیاره به عنوان اینکه توش از بهشتی به عنوان شهید نام برده اند، تیتر بزنه که "سندی نویافته در اثبات شهید شدن بهشتی" آدم تعجب می کنه. تاکید خبر خب این احتمال را به ذهنم آورد. به نظر من نکته ی عمده تر در این بود که این آقای قمی معرفی و ارتباطش معلوم شود. من کتاب را ندیده ام ولی اینکه در السنه ی این و آن سخن از حاج آقا حسین قمی معروف که علی الاطلاق هم همان تداعی می شود، خب واضح البطلان است به سبب عدم تناسب زمانی، چه آنکه در آن زمان نه بزرگ بوده ایشان نه مرتبط با عامه ی مردم، ثانیا که در امضاء و مهر هم حسین رضوی قمی است و نه طباطبائی قمی، ثالثا که تعبیر یک روحانی کمی مجهول چون سندیت چندانی ندارد، طرح این امر به عنوان سندی با ارزش تاریخی لوث کردن یک امر مسلم تاریخی است.- وقتی سند دولتی در میان هست. بعد یه عده نکته ی خلط و اشتباه را که می فهمند مسخره می کنند و این را چون دیده ام، عرض کردم. یادداشت من هم صرفا ناظر به این بود که کسی آن مطالب اگر در ذهنش بود، با ارجاع به سند مذکور از وهم در بیاید. جسارتی نبود خلاصه

Mohammad Sadigh Arash Honarvar - در واقع "مرجع تقلید وقت" در نوت شما مطلب را تشدید کرده بود. هی داشتمک دنبال این می گشتم الان، دیدم توی نوت خودتان بود. نه، این آقای قمی از علمای محلی است و ترازش در حول و حوالی مرجعیت نیست،
اینجا خلط شده با آقای قمی مشهور


danesh talab - با این حال، اگر شما چنین سندی را می دیدید منتشر نمی کردید؟ اگر منتشر می کردید با چه عنوانی منتشر می کردید؟ فکر نمی کنم شهادت پدر آیت الله خمینی را بشود با قضیه ای مثل شهادت دکتر بهشتی که کاملا نزدیک به زمان حاضر و از حیث گزارش هم مستند و تشکیک ناپذیر است مقایسه کرد، ترور پدر آیت الله خمینی، هم گرد تاریخ رویش نشسته و هم در زمان خودش اهمیت امروز را نداشته است، بنابراین کثرت اسناد به قوت استدلال کمک می کند.

Mohammad Sadigh Arash Honarvar - نمی دونم چرا لحن دفاعی به خودتون می گیرید. من به داعی انتقاد که ننوشتم، برای تکمیل نوشتم. چه تیتری؟ احینا می زدم: رد پای شهادت پدر پزرگوار در یک سند تاریخی دیگر
که مسلم و مفروض هم گرفته شده باشه


danesh talab - لحن دفاعی گرفتم؟ فکر نمی کنم! بر عکس من فکر می کنم شما خیلی جدی به این خبر تاختید :)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر