۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

دقیقا چهل وهشت سال پیش بود، در چنین روزی....

 مدار شریعت » آرشیو سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی شریعتمداری قدس الله نفسه الزکیة » سال 1342 » 17 مهر

هنرور: دقیقا چهل و هشت سال پیش در چنین روزی آیت الله العظمی شریعتمداری قدس سره به محض ورود به قم که به اجبار مامورین ساواک انجام گرفت، در مسجد اعظم سخنرانی مهمی ایراد نمود که ذیلا می آورم، اما اول مقدمه ای برای استفاده ی بهترتان به اجمال تقدیم می کنم:

روزنامه ی اطّلاعات مى‏نويسد:
حضرت آيت اللّه العظمى سيد كاظم شريعتمدارى ديشب در گفتگویى با خبرگزارى پارس به حوادث 15 خرداد ماه سال 1342 و نيز مسائل كلّى مملكت اشاره كرده وگفتند:
ما همان موقع به تهران آمديم و درشاه‏عبدالعظيم تمام علماى‏شهرستان‏ها را جمع كرديم و از مرحوم آيت اللّه ميلانى كه در مشهد تشريف داشتند خواهش كرديم كه به آنجا بيايند و چون در آن موقع طاغوت راجع به مراجع و خصوصاً آيت اللّه خمينى نظر محاكمه و شدت عمل داشتند كه حتى روزنامه‏هاى آن موقع صحبت از اعدام مى‏كردند، از آن نظر لازم ديديم كه پيش گيرى بشود.
حضور ما در تهران يكى دو ماه طول كشيد و تا حدودى آن خيال باطل از بين رفت و يك اعلاميه ی يازده ماده‏اى صادر كرديم و تمام ادعاهاى دولت را رد كرديم. در آن موقع حركت مراجع قم را يك عمل ارتجاعى مى‏ناميدند و مى‏گفتند كه مى‏خواهند همه ی آزادى‏ها را بگيرند؛ در يكى از آن يازده ماده توضيح داديم كه خواسته ی روحانيت چيست و گفتيم كه آزادى‏هاى مشروع را نمى‏خواهيم از زنان و مردان بگيريم، حتى يكى از سياسيّون در آن موقع در سازمان بين الملل اعلاميه ی ما را مدرك قرارداد و درباب رد ادعاهاى دولت گفت: در اين اعلاميه ی آيةاللّه العظمى‏ شريعتمدارى كلمه‏اى نيست كه از بشر سلب آزادى بكند.
و حتى يك سخنرانى داشتم كه نوار آن موجود است و در آن نكاتى وجود دارد كه قابل توجه است. البته پس از آن تا حدودى موفقيّت حاصل شد و ديگر محاكمه انجام نشد و نظرهاى سوئى كه درباره ی آيت اللّه خمينى و بعضى از علماء داشتند از آن منصرف شدند.
و حتى آن موقع كه در تهران بوديم، ايشان را از حبس آزاد كردند و در خانه ی آقاى نجاتى ايشان منزل كردند و ملاقاتى با ايشان كرديم كه البتّه ايشان در آنجا تحت نظر بودند. بعداً ما را (چون در تهران بوديم) يك روز دولت وقت تصميم گرفت كه از تهران برويم و چند ماشين سازمان امنيّت ما را تا قم تعقيب كرد و آقاى ميلانى هم به مشهد تشريف بردند و بقيه ی علما نيز به شهرستان‏هاى خود رفتند.
حضرت آيت اللّه العظمى اضافه كردند: پس از اين اقدامات دولت نتيجه گرفت كه ديگر محاكمه امكان ندارد و آيت اللّه خمينى كه آزاد شده بودند، پانزده روز بعد با هم آمدند و مجدّدا بعد از چند ماه ديگر ايشان را گرفتند. ما آن موقع دو نفر را به تركيه فرستاديم تا با حضرت آيت اللّه خمينى ملاقات كنند و براى اين منظور آقاى جليلى كرمانشاهى و عموزاده ی ايشان -آقاى جليلى- به تركيه رفتند (اطلاعات ص 8 دوشنبه  14/3/1358).
آيةاللّه العظمى‏ شريعتمدارى بعد از نجات آيةاللّه خمينى از دست رژيم شاه به قم برگشت و در روز 17/7/42 در سخنرانى خود، علت حركت خويش به تهران و اقدامات خود جهت نجات آقاى خمينى از اعدام را شرح داد و سپس به مسائل مهم ايران و لزوم اصلاحات در حوزه ی علميه ی قم اشاره كرد كه اين سخنرانى در همان ايّام چاپ و منتشر گرديد (نهضت روحانيون ايران ج 4 ص 224 - 238). بعد از انتشار سخنرانى حضرت آيةاللّه العظمى‏ شريعتمدارى در مورد لزوم ايجاد نظم و اصلاحات در حوزه ی علميه ی قم، يكى از مراجع عاليقدرنجف اشرف طىّ نامه‏اى به ايشان نوشت:  از مطالعه و شنيدن بيانات حضرت عالى بسيار خوشوقت شديم. اميد است كه شما در قم موفق شويد تا ما هم بتوانيم همين كار را در حوزه ی علميه ی نجف شروع كنيم.
لازم به ذکر است که سرانجام آية اللّه خمينى در روز 18/1/43 از تهران به قم برگشت و علماء و مراجع تقليد از جمله آيةاللّه العظمى‏ شريعتمدارى و برادرش و اقشار مختلف مردم از ايشان ديدار نمودند.







http://tourjan.com/wp-content/uploads/2010/08/2-emam-shariatmadari43.jpg

عکس از وبسایت تورجان :
آزادی آیت الله خمینی از زندان و دیدار با آیت الله العظمی شریعتمداری
 (سمت راست آیت الله شریعتمداری برادرشن حضرت آیت الله سید صادق شریعتمداری
و سمت چپ آیت الله خمینی مرحوم حجة الاسلام قاضی طباطبایی – شهید محراب- را می بینید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر