۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

پیام آیت الله اراکی در مورد حوزه های علمیه


حضرات حجج اسلام و مسلمین اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دامت برکاتهم


در پاسخ به نامه مورخ 25/7/71 باسلام و تحیات وافره اشعار می دارد :

ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاشهای مفید اعضای شورای مدیریت سابق ، که سالهای متمادی در شرایط حساس به اداره و تنظیم امور حوزه مقدسه علمیه قم پرداختند جزاهم الله خیرا .

تصدی حجج اسلام و مسلمین آقایان پیشنهاد شده در نامه مذکور را که مقامات علمی و عملی و درایت و کفایت و صلاحیت آنان محرز است تایید میکنم امیدوارم آقایان محترم اعضای شورای مدیریت فعلی همواره به نکات ذیل توجه کامل داشته باشند :

1 - حوزه علمیه مقدسه قم که براساس پیشگوییهای ائمه اطهارعلیهم السلام به دست مرد بزرگی چون حضرت استادآیت الله العظمی آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری ( قده ) در هفتاد و اندی سال پیش تاسیس شده است امانتی است الهیکه باید در حفظوحراست آن باقاطعیت و وقت گذاریکافیکوشید لذا تمام مسائل مربوطه به حوزه می باید درحیطه کارآقایان باشدوراه صحیح تحقیق وپیشرفت طلاب عزیزرا مشخص نمایند و نگذارند حوزه در معرض افکار انحرافی اهل بدع و فرق باطله قرار گیردو به مسائل حوزه نظارت کامل داشته باشند و هیچ نهاد حوزوی نباید بدون نظارت شورای مدیریت به کاری درحوزه بپردازد و در غیراینصورت آن کار مشروعیت ندارد .

2 - محور دروس و مباحثات و تحقیقات در حوزه های علمیه می باید معارف قرآن کریم و احادیث ائمه اطهارعلیهم السلام و فقه سنتی جواهری باشد و مسؤولین حوزه می باید از گرایشهای نادرست همواره جلوگیریکنند و فقه سنتی را همیشه زنده نگه دارند و از افرادیکه استعداد کافی برای فقاهت دارند حمایت کامل نمایند تابتوانند با اطمینان خاطر و فراغت به درجات عالی از فقه و فقاهت نائل شوند .

بدیهی است با توجه به گسترش دامنه مسائل فقهی لازم است فقه هم مانندسایر علوم تقسیم شود و هر کتابی از کتابهای فقه از قبیل حج و معاملات و عبادات و غیره متخصص خاصی داشته باشد تا بهتر بتوانند نیازها را برطرف نمایند زیرابدون شک پاسخگویی به مسائل مستحدثه و روزمره جامعه اسلامی و معضلات و مشکلات علمی و بن بستهای فقهیکه در نصوص تصریح به آن نشده و در کلمات قوم یافت نمی شود مجتهد متضلع وفقیه صاحبنظر و متعمقی را می طلبد که با تسلطبه اصول و قواعد فقهیه رد فروع به اصول نموده حکم خداوند را استنباط کند .

3 - استقلال حوزه های علمیه که در طول تاریخ شیعه از امتیازات حوزه های شیعه بوده است همواره باید حفظ شود حضرت امام ( خمینی ) قدس سرهم بر آن تاکیدزیادی داشتند همچنین مقام معظم رهبری بر آن اصرار دارند .

در عین آن که امروز حوزه های علمیه وظیفه دارند نیازهای نظام اسلامی را ازنظر فقهی ، فرهنگی و سیاسی تامین نمایند و با نظام در ارتباط باشند ذلک بان مجاری الامور علی ایدی العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه .

بدیهی است پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و فروپاشی نظام کفرو الحاد جهانی و بازگشت کشورهای اسلامی به آغوش اسلام موقعیت حوزه علمیه قم نسبت به تامین نیازهای جهانی و جوامع و کشورهای اسلامی بسیار با اهمیت شده است و میرود که بخواست خداوند متعال همان پیشگویی امام صادق علیه السلام درباره مرکزیت قم برای علم و دانش و انتشار علم از آن به سراسر جهان و اتمام حجت به همه افراد انسانها لباس عملی بپوشد .

ستخلوکوفة من المؤمنین و یازرعنها العلم کما تارزالحیة فی حجرها ثم یظهرالعلم ببلدة یقال لها قم و تصیر معدنا للعلم و الفضل حتی لایبقی فی الارض مستضعف فی الدین حتی المخدرات فی الحجال و ذلک عند قرب ظهور قائمنا فیجعل الله قم و اهله قائمین مقام الحجة و لولا ذلک لساخت الارض باهلها و لم یبق فی الارض حجة فیفیض العلم منه الی سائرالبلاد فی المشرق و المغرب فیتم حجة الله علی الخلق حتی لایبقی احد علی الارض لم یبلغ الیه الدین و العلم .

بنابراین وظیفه حوزه بسیار حساس و سنگین و خطیر شده وکار بیشتری می طلبد و هرگونه کم کاری و مسامحه در آن مسؤولیت دارد .

5 - در اداره امور حوزه می باید از تشریفات زیاد و تشکیلات غیر ضروری پرهیز شود و در مصارف وجوه شرعیکمال احتیاط مراعات گردد امتیاز روحانیت به ساده زیستی و پرکاری است که این اصل می باید همواره مورد توجه باشد .

6 - حوزه باید همواره ناظر به مسائل کشور و نظام اسلامی باشد و آنچه درمورد تحکیم نظام اسلامی و پیاده کردن احکام الهی است ارائه نماید همانطوریکه اساس نظام اسلامی با حمایت و معاضدت حوزه به وجود آمده است .

7 - جنبه های اخلاقی و تربیتی طلاب باید بطور کامل در نظر باشد که عالم متقی و باسواد می تواند مفید باشد و خدمت کند .

دو رکن اصولی و اساسی در تربیت طلاب باید مراعات شود :1 - تحصیلات اصولی و اساسی و عالی
2 - تقوا و تربیت الهی . که هر کدام از این دو ناقص باشدرسالت حوزه به خوبی انجام نشده و اهداف حوزه تامین نمی گردد .

8 - از همه علمای اعلام و فضلای گرامی و طلاب عزیز خواستارم شورای مدیریت را ردر انجام مسؤولیت سنگینیکه بعهده دارد یاری دهند وازآنان حمایت کنند .

درخاتمه امیدوارم درپرتو عنایات حق متعال وتوجهات خاصان حق و اهل بیت عصمت و طهارت بالاخص یگانه دوران و صاحب العصر و الزمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف - که صاحب اصلی وحقیقی این حوزه ونظام مقدس می باشندبا شناخت صحیح وظیفه شرعی ، و عمل به آن ، موجبات روسفیدی در محضر الهی و پیشگاه آن بزرگواران برای همه فراهم گردد و مزید توفیق و تایید آقایان را خواستارم . والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 29 ربیع الثانی 413 مطابق با پنجم آبان 1371 .

الاحقر محمدعلی العراقی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر