۱۳۸۹ تیر ۱۹, شنبه

بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم

منبع: بزرگمرجع جهان تشیع سیدصادق حسینی شیرازی »  24  امين سالگرد رحلت مرجع مظلوم آية الله العظمي سيد كاظم شريعتمداري



همزمان با شهادت امام هفتم شيعيان جهان حضرت موسي كاظم (عليه السلام) كه سالها در زندانهاي مخوف در قيدوبند بودند و سالگرد رحلت مظلومانه آية‌ الله العظمي سيد كاظم شريعتمداري پس از سالها بازداشت و حصر خانگي، مراسم هاي يادبودي خصوصاً‌ در شهرهاي تبريز و قم برگزارشد. به اين مناسبت به ذكر بخشي از حيات ايشان و تاريخ معاصر ايران مي پردازيم:
نمونه‌ای از اقدامات آية الله العظمي شريعتمداري در سال 1342، نجات جان آیت‌الله العظمي خمینی از اعدام بود، زیرا به‌سبب مخالفت بسیار شدید مرحوم خمینی با اصول شش‌گانۀ انقلاب سفید شاه، وی را دستگیر و در تهران زندانی نمودند. چون طبق قانون اساسی آنزمان، مجتهدین و مراجع تقلید مصونیّت از محاکمه داشتند و رژیم شاه مرحوم خمینی را به‌عنوان مرجع تقلید نمی‌شناخت، لذا قصد محاکمه و اعدام وی را داشتند. مرحوم شریعتمداری که مرجعی مُسلّم و شناخته‌شده بودند، برای نجات ایشان از اعدام، با حضور در بيوت ديگر مراجع قم يعني آيات عظام مرعشي نجفي و گلپايگاني، مرحوم خمینی را به‌عنوان مرجع معرفی نمودند و از اعدامشان جلوگيري كردند.مشابه اين جريان در عراق و توسط آية الله العظمي سيد محمد شيرازي رخ داد، به اين صورت كه ايشان در همان شب بازداشت مرحوم خميني،‌ با سفر از كربلا به نجف و ديدار با مراجع تقليد نجف (آيات عظام سيد محسن حكيم،‌ سيد محمود شاهروي و سيد ابوالقاسم خوئي) با ارسال تلگرافي به شاه،‌ مرحوم خميني را بعنوان مرجع معرفي كرده و جان ايشان را از مرگ حتمي نجات دادند.
مرحوم شريعتمداري در اين باره مي گويد:"ما همان موقع به تهران آمدیم و در شاه عبدالعظیم تمام علمای شهرستان‌ها را جمع کردیم و از آیةالله العظمي میلانی که در مشهد تشریف داشتند، خواهش کردیم که به آن‌جا بیایند و چون در آن‌موقع راجع‌به آیت‌الله خمینی، نظر محاکمه و شدت عمل داشتند و حتی روزنامه‌های آن‌موقع صحبت از اعدام می‌کردند، از آن نظر لازم دیدیم که پیشگیری بشود. حضور ما در تهران یکی دو ماه طول کشید و تا حدودی آن خیال باطل از بین رفت و یک اعلامیۀ یازده‌ماده‌ای صادر کردیم و تمام ادعاهای دولت را رد کردیم."
روزنامۀ اطلاعات، دوشنبه 14/3/1358، ص 8

زندگينامه ي مفصل و نيز عكسهاي مرحوم آية‌ الله العظمي سيد كاظم شريعتمداري را در وبلاگ زير ببينيد.

http://sites.google.com/site/yadnameyeshariatmadari/home

۲ نظر:

  1. با سلام و احترام
    ضمن تبريك مبعث ختمي مرتبت پيامبر رحمت بر شما دوست عزيز به اطلاعتان ميرساند وبلاك وزين شما در اين وبلاگ لينك شد.
    در ضمن از وي‍ژه نامه اي كه درباره مرجع مظلوم آيه الله العظمي شريعتمداري تهيه كرده ايد كمال تشكر را دارم.
    با آرزوي توفيق روزافزون و به اميد ظهور حق
    وبلاگ مرحوم آيه الله العظمي شيرازي

    پاسخحذف
  2. ضمن سلم و تبریک متقابل و تحیت و احترام
    از لطف مستدام و التفات پایدارتان متشکر و ممنونم و آرزوی توفیقات بیشتر حضرتعالی در راه دفاع از مرجعیت اصیل و مستقل شیعه را دارم. به امید ظهور حق و بر افتادن پرده ها
    حالی درون پرده بسی فتنه می کنند
    تا آن زمان که پرده بر افتد چه ها کنند
    سلام و ارادت حقیر را به حضرت آقا و بیت مکرمشان ابلاغ بفرمایید و دعا بفرمایید با بهبود پدرم بتوانم به قم بازگردم که غربت طهران امانم را بریده.
    الاقل محمد صادق

    پاسخحذف