۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

آيا مرد مى تواند حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟


آيا مرد مى تواند حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟
بیان چند استفتاء در خصوص حجاب از ایت الله سید صادق شیرازی
آيا مرد مى تواند حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟
حضرت آيت الله العظمى حاج سيد صادق حسينى شيرازى:
در اسلام تحميل نيست. بلكه بيان احكام و قناعت پيدا كردن به حكم است. و اگر زوج بتواند زيبائى حكم خداى متعال را نسبت به حجاب به همسر و فرزندان خود برساند، و آنكه خداى متعال زن را به وسيله حجاب شخصيت و كرامت بخشيده است...
  • سؤال: آيا مرد مى تواند حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟

پاسخ ایت الله سید صادق شیرازی :
در اسلام تحميل نيست. بلكه بيان احكام و قناعت پيدا كردن به حكم است. و اگر زوج بتواند زيبائى حكم خداى متعال را نسبت به حجاب به همسر و فرزندان خود برساند، و آنكه خداى متعال زن را به وسيله حجاب شخصيت و كرامت بخشيده است. هرگز آنان نزديک به بد حجابى يا بى حجابى نمى شوند. زيرا انسان طالب شخصيت و كرامت بوده و از بى شخصيتى و بى حرمتى گريزان مى باشد. البته بايد نصيحت را هميشه با زبان خوش و سخنان منطقى، آرام و ملايم انجام داده و خستگى به خود راه ندهد.

  • سؤال: آيا در رعايت حجاب اجبار وجود دارد؟

جواب:
قرآن مجيد ـ بعد از نشر فرهنگ دينى و اخلاقى به حد اقناع ديگران ـ مى فرمايد: «اكراهى در دين نيست» به اين معنى كه در معتقدات، انسان آزاد است، ولى در رفتار و عمل هم عقل و هم عرف اجتماعى دنياى امروز مى گويد كه بايد عادات و اعراف اجتماعى يك جامعه را محترم شمرد و خلاف آن را انجام نداد و حرمت شكنى را اجازه نمى دهند، بله دين مبين اسلام در رفتار با مرتكبين خلاف، فرموده بايد مراتب امر به معروف و نهى از منكر مراعات شود.

  • سؤال: بنده مايلم تمام صورتم را بپوشانم اما مادرم مى گويد تا وقتى كه آرايش نكرده اى پوشاندن تمام صورتت لازم نيست، حالا تكليف من چيست؟

جواب:
صورت تا وقتى آرايش شده نباشد و سبب فتنه و فساد نشود جايز است تمام آن پوشانده نشود، گرچه پوشاندن تمام صورت در هرحال بهتر است زيرا حضرت فاطمه زهرا عليها السلام كه همه ما اميد شفاعت آن حضرت را داريم فرمودند: بهترين ارزش براى زن اين است كه: نه او مردى را ببيند و نه مردى او را.



  • سؤال: آيا شرعاً جايز است بر عبا حاشيه دوزى وآرايه به كار رود يا خير؟

جواب:
بر زن مؤمن بايسته است از هر چيزى كه مايه جلب توجه مردان مى شود وعامل فتنه انگيزى وتحريك است، پرهيز كند.


  • سؤال: آيا در كشورهاى بيگانه زن مى تواند عكس شخصىِ بدونِ حجابِ شرعى يا با حجابِ ناقصِ خود را به ادارات دولتى بدهد؟
جواب:
جايز نيست، وبايستى شكوائيه اى تقديم كند مبنى بر اين كه وى مسلمان است ودينش به وى اجازه نمى دهد كه اين كار را انجام دهد، زيرا قانون به اديان وپيروانشان احترام مى گذارد.

  • سؤال: منظور از قرص صورت چيست؟ آيا شرع آن را معيّن مى كند يا عرف؟

جواب:
منظور از قرص صورت آن است كه عرفاً به آن صورت مى گويند.

  • سؤال: اخيراً در فروشگاه هاى تجارى كه فروشندگان آن از كشورهاى مختلف هستند مشاهده مى شود زنان روى خود را باز كرده وبا كمال آزادى در موضوع خريد وفروش با مردان صحبت مى كنند، آيا اشكال شرعى دارد؟

جواب:
شايسته است عادات ايمانى متعارف رعايت شود وبا آن مخالفت صورت نگيرد
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر