۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

جامعه شناسی مرجع کشی بخش یکم

جامعه شناسی مرجع کشی - بخش یکم
منبع: سیّدعبّاس سیّدمحمّدی » فاعتبروا یا اولی الابصار
بسم الله الرحمان الرحیم.
1) جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم در تاریخ 19/09/1358 در http://www.jameehmodarresin.org/index.php?option=com_content&task=view&id=862&Itemid=39 در اطلاعیه ای با عنوان «پیام به مردم آذربایجان در رابطه با حزب خلق مسلمان» آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری را آیــــــــــت اللــــــــــه العظــــــــــمی نامید. در این اطلاعیه نام امضاء کنندگان اطلاعیه مشخص است.
2) جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم در تاریخ 08/02/1361 در http://www.jameehmodarresin.org/index.php?option=com_content&task=view&id=665&Itemid=85 در اطلاعیه ای با عنوان «اطلاعيه‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره‌ عدم‌ صلاحيت‌ آيت‌ الله‌ شريعتمداري‌»، آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری را آیــــــــــت اللــــــــــه نامید و در قسمتی از اطلاعیه گفت: «جامعة‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ بعنوان‌ يك‌ وظيفه‌ شرعي‌ عدم‌ صلاحيت‌ ايشان‌ را اعلام‌ و غصب‌ نابحق‌ مقام‌ والاي‌ مرجعيت‌ را بوسيلة‌ اين‌ آخرين‌ نقطة‌ اميد آمريكا تذكر داد و مقامات‌ مسئول‌ و روحانيت‌ اصيل‌ و آگاه‌ و عموم‌ مردم‌ نيز تأييد و پشتيباني‌ كردند، ما اجر همه‌ را از پيشگاه‌ خداوند متعال‌ خواهانيم‌، اينك‌ تذكر چند نكته‌ ضروري‌ است‌».
در این اطلاعیه نام امضاء کنندگان اطلاعیه مشخص نیست.
گفته می شود اقدام جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم، «خودجوش» بوده و امام خمینی رحمت الله علیه در این مسائل دخالت نفرموده است. اما به بند 3 دقت کنید.
3) «صحيفه امام، ج‏19، ص: 191
حكم [به آقاى يوسف صانعى (واگذارى اداره دار التبليغ اسلامى به دفتر تبليغات قم)]
زمان: 29 اسفند 1363/ 27 جمادى الثانى 1405
مكان: تهران، جماران‏
موضوع: واگذارى اداره دار التبليغ اسلامى قم به دفتر تبليغات اسلامى قم‏
مخاطب: صانعى، يوسف‏
[بسمه تعالى. سرپرستى محترم دفتر تبليغات اسلامى قم‏
با توجه به اينكه آقاى شريعتمدارى ديگر صلاحيت اداره دار التبليغ اسلامى قم و انتشارات و چاپخانه و كتابخانه و متعلقات آنها اعم از ساختمانها و خوابگاه و غيره را ندارند و نمى‏توانند درباره آنها سرپرستى كنند و از آنجا كه همه آنها طبق اعترافات خودش از وجوه شرعيه و زكوات و عطاياى مردم و از بيت المال مسلمين تهيه شده است با كسب اجازه كه از محضر مبارك ولى فقيه و مرجع بزرگوار و امام امت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- مد ظله العالى- شد ايشان اجازه فرمودند كه دفتر تبليغات اسلامى قم تمامى موارد فوق الذكر را به نحو احسن اداره نمايند. اميد است كه با اعمال مديريت صحيح و دقت كامل در حفظ بيت المال كما هو حقه بهره‏بردارى به نحو اتَم و اكمل در مصالح اسلام و مسلمين و ترويج شريعت مقدس اسلام و مكتب جعفرى- عليه السلام- و تربيت طلاب علوم دينى و مروجين و مبلغين مذهبى انجام گيرد و همواره مورد توجه حضرت بقية اللَّه- ارواحنا فداه باشد. از اين تاريخ مى‏توانيد با صورت جلسه كامل همه موارد فوق و كليه وسايل موجود را از دادستان محترم انقلاب اسلامى قم تحويل بگيرند. و السلام عليكم و رحمة اللَّه.
دادستان كل انقلاب اسلامى ايران- سيد حسين موسوى تبريزى- 8/ 2/ 61].
بسمه تعالى‏
جناب آقاى صانعى دادستان، به محتواى اين ورقه عمل نماييد.
29 اسفند 63
روح اللَّه الموسوي الخمينى‏»
4) در بند 3 دیدید آقای سیدحسین موسوی تبریزی، دقیقاً در همان ۰۸/۰۲/۱۳۶۱ که جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم اطلاعیه داد، به سرپرست (سرپرست محترم) دفتر تبلیغات اسلامی ی قم نامه می نویسد و از جمله می گوید آقای شریعتمداری صلاحیت اداره ی دارالتبلیغ و ... را ندارد و طبق اعترافات خودش (خودش = آقای شریعتمداری) ....، و امام خمینی رحمت الله علیه به آقای یوسف صانعی (دادستان کل کشور؟) حکم می دهد که به محتوای نامه ی آقای سیدحسین موسوی تبریزی عمل کند. (سیدحسین موسوی تبریزی، نشریه ی یادآور، شماره ی 4 و 5، آذر و زمستان 13۸۷؛ صفحه ی 242: «با اعدام 11 نفر، جریان [ــِـ آذربایجان] را تمام کردیم.»)
5) آقای یوسف صانعی، ظاهراً، در سال 1361 و 1363، و شاید هیچ وقت، به پدیده ی «اعلام عدم صلاحیت مرجعیت تقلید فلان فرد» واکنشی نشان نداد.
6) آقای یوسف صانعی بعدها مرجع تقلید شد.
7) سؤال تعدادی از استادان و فضلای حوزه های علمیه از جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم و جواب جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم، بدون ذکر نام فرد یا افراد جواب دهنده، در http://www.jameehmodarresin.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1595&Itemid=1 در تاریخ ؟ (حدود دی 1388؟):
«سوال:
بسمه تعالي
جامعه محترم مدرسين حوزه علميه قم
سلام عليكم
مرجعيت شيعه خورشيد پر فروغي است كه در قرون متمادي همواره پشتيبان اسلام و خط راستين اهل بيت(عليهم السلام) بوده است. اين مسئوليت خطير همواره شايسته‌ي مرداني بوده است كه واجد شرائط شرعي مذكور در روايات ائمه اطهار (عليهم السلام) باشند نظر به اهميت اين موضوع و با توجه به پرسشهاي مكرّر هموطنان درباره‌ي مرجعيت آقاي حاج شيخ يوسف صانعي خواهشمند است آن جامعه محترم كه همواره مرجع تشخيص اين موضوع بوده نظر خود را درباره‌ي مرجعيت ايشان اعلام فرمايند.
با سپاس جمعي از استادان و فضلاي حوزه هاي‌ علميه
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به پرسش‌هاي مكرّر مؤمنان، جامعه مدرسين حوزه‌ي علميه قم براساس تحقيقات به عمل آمده در يك سال گذشته و پس از جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده است كه ايشان فاقد ملاكهاي لازم براي تصدّي مرجعيت مي‌باشد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم»
8) کامنت فردی به نام سید، نویسنده ی وبلاگ http://www.mowoud2.blogfa.com/ ، در ذیل http://seyyedmohammadi.blogfa.com/post-698.aspx : «شنبه 22 خرداد1389 ساعت: 22:50
امثال آقاي صانعي - مرجع تقليدي که مجوز مرجعيتشو از بي بي سي گرفته -»
9) از مطالبی که نقل کردم، چه نتایجی می توان گرفت؟ چه عبرتهایی می توان گرفت؟ من همفکر نیستم با افرادی که این روزها تشریف بردند دفتر آقای یوسف صانعی را داغان کردند و همنظر نیستم با افرادی که می گویند مرجعیت آقای یوسف صانعی با مجوز بی بی سی بوده و اصولاً مکتب فکری و مکتب عملی ام این طوری نیست این گونه حرف بزنم و این گونه عمل کنم، اما مخاطبم مرجع تقلید محترم حضرت آقای یوسف صانعی و تمام مراجع محترم تقلید و تمام و تک تک انسانها است که بدانند سخن گفتنها و سخن نگفتنهای آنها در گذشته و اقدام کردنها و اقدام نکردنهای آنها در گذشته، کم و بیش موجود است، و حساب روزها و سالهای آینده را هم بکنند. یک روز نگویند فلان فرد نایب امام زمان است، و چند روز بعد بگویند همان فرد نقطه ی امید آمریکا است.
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم خرداد 1389ساعت 14:52 توسط سیدعباس سیدمحمدی | 14 نظر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر