۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

حضرت آیة الله العظمی سبحانی دام ظله : مورخ باید از تعصبات بدور باشد



حضرت آیة الله العظمی سبحانی دام ظله :












آیت‌الله العظمی سبحانی

مورخ باید از تعصبات بدور باشد

مورخان در ثبت تاریخ باید بدون هیچ‌گونه تعصب سیاسی و عاطفی تاریخ را ثبت کنند.







به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له در دیدار اعضای ستاد برگزاری بزرگداشت حضرت ابوطالب‌(ع)، بیان داشتند: اگر مورخی بنای رسیدن به حقیقت را دارد، باید از تعصب، احساسات عاطفی و سیاسی در تحقیقات تاریخی و بعد از آن از تصمیم گیری‌های شخصی دور باشد.


حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که تاریخ نمونه‌های زیادی را در بیان علاقه مابین ابوطالب(ع) و پیامبر اسلام(ص) ذکر کرده در بیان یکی از آن ها، گفتند: زمانی که پیامبر اسلام(ص) رسالت خود را اعلام کرد، مورد هجمه فراوان اعراب و سران قبایل قرار گرفت و با وجود آن که ابوطالب(ع) به عنوان رئیس بزرگترین قبیله یعنی قریش، عنوان رئیس تمامی قبایل را داشت از پیامبر(ص) دفاع کرد و حتی 3سال در حصر ماند.


ایشان افزودند: بدانیم که علایق ابوطالب(ع) نسبت به حضرت محمد(ص)، علاقه خانوادگی و فامیلی نیست؛ بلکه هیچ رئیس قبیله عربی حاضر نیست برای حمایت از برادر زاده خود جایگاه خود را در خطر بیاندازد.


این مرجع تقلید، ادامه دادند: این علاقه، علاقه ای است که حتی روان شناسان قادر به تفسیر آن نیستند و از طرفی نمی توان آن را با تعصب و حب فامیلی مقایسه کرد.


حضرت آیت الله سبحانی، گفتند: ابوطالب(ع) از نظر ایمان، شخصیت، جایگاه اجتماعی و ... در درجه بالایی بود، اما اگر امروز شاهدیم که به بسیاری از ملاک های شخصیتی او خلل وارد می کنند، به دلیل دشمنی آن ها با امام علی(ع) است و الا اگر ایشان پدر امام علی(ع) نبود، برترین مقام را در نزد این افراد داشت.


معظم له با انتقاد از کسانی که ابوطالب(ع) را به دلیل عدم حمایت ظاهری از پیامبراسلام(ص) و آن هم در بعضی مواقع موحد نمی دانند، گفت: دوستی باطنی، بسیار بهتر از دوستی ظاهری است؛ ابوطالب(ع) برای این که برای همیشه بتواند پشتیبان حضرت محمد(ص) باشد، باید در بعضی زمان و مکان ها، به حمایت ظاهری نمی پرداخت؛ چرا که باید در اریکه قدرت می ماند، تا بتواند پشتیبانی برای خاتم الانبیاء(ص) باشد.


حضرت آیت الله سبحانی بیان داشتند: اگر یکی از این نمونه‌های حمایت از پیامبراسلام(ص) برای یکی از پدران صحابه رسول خدا که در موحد بودنشان شک بود، وجود داشت، هزاران بار آن را بوق وکرنا می‌کردند، اما تنها به دلیل پدر امام علی‌(ع) بودن با وجود این همه دلایل روشن در تبعیت ابوطالب از حضرت رسول‌(ص) شک می کنند!


ایشان با بیان این که اگر هر انسانی بخواهد در باره انسان دیگری تحقیقاتی را صورت دهد و اطلاعاتی را به دست آورد، در صورت امکان به فرزندان و خانواده وی که نزدیکترین افراد به او هستند، رجوع می کند، گفت: تمامی خانواده و حتی بستگان نزدیک ابوطالب(ع) به موحد بودن او شهادت می دهند.


این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با انتقاد از کسانی که بحث از موحد بودن ابوطالب(ع) را عامل تفرقه در بین مسلمانان عنوان می کنند، اظهار داشتند: اتفاقا برعکس، پرداختن به این قضیه و روشن کردن کسانی که نسبت به موحد بودن ابوطالب(ع) آگاهی ندارند، موجب وحدت مسلمین خواهد شد؛ چرا که حرف وسخن همگی مسلمانان در این زمینه یک سخن خواهد شد.


معظم له در پایان خواستار زنده نگاه داشتن یاد این مرد بزرگ تاریخ اسلام، در روز وفات ایشان (26رجب) شدند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر