۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

ترجمه تفسیر کشاف زمخشری پس از 9 قرن

ترجمه تفسیر کشاف زمخشری پس از 9 قرن
ترجمه تفسیر کشاف زمخشری پس از 9 قرن
PDF چاپ پست  الکترونیکی
دوشنبه, 17 خرداد 1389 ساعت 11:18
0000000037
تفسير «كشاف زمخشری» تفسیر بازمانده از قرن ششم هجری پس از 9 قرن، به کوشش «مسعود انصاری» به فارسی ترجمه و تابستان 89 منتشر می‌شود.
تفسير الكشاف از اوايل قرن ششم نوشته شده‌ است و مهمترين ويژگی آن نكات بلاغی و ادبی آن است كه تقريباً رمزگشايی اعجاز ادبی و بيانی قرآن كريم است. اين اثر پس از آن كه در حوزه تفسير مورد استقبال قرار گرفت بارها در جهان اسلام تجديد چاپ شده‌ است و به عنوان يكی از اساسی‌ترين منابع تفسيرهايی است كه تقريباً همه تفاسير از آن بهره گرفته‌اند.
شهيد مطهری تفسير كشاف را نوعی رنسانس علم تفسير در تاريخ تفسير اسلام خوانده است. وی در كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران درباره اين كتاب نوشته است،
گستردگی اطلاعات زمخشری، دقت و موشكافی او در مسائل كلامی باعث شده كه اين كتاب در ميان آثار تفسيری از جايگاه بلندی برخوردار باشد. همچنين از حيث زبانی احساس خلاء در اين حوزه داشتيم به ويژه در جنبه‌های بلاغی قرآن پژوهش‌های گسترده‌ای در جهان معاصر انجام شده‌است كه با ترجمه اين تفسير شايد بخشی از اين خلاء در كشور پر شود.
يكی از ويژگی‌های مهم اين اثر رويكرد عقلی آن است، ديگر بيان اختلافات قرائات و جنبه‌های زبانی و ادبی آن است. با توجه به اينكه نخستين تفسير زبانی و عقلی بوده كه در جهان اسلام به صورت روش‌مند تأليف شده‌است.
این تفسیر در 4 جلد از سوی «مسعود انصاری» ترجمه شده و هم‌اکنون در انتظار نشر به سر می‌برد، مترجم در ترجمه و تصحيح اين اثر تلاش کرده كار با دقت بيشتری ويرايش شود و متن ترجمه فارسی آن با متانت بيشتری انجام شود تا آن را به زبان معيار و در عين حال برخوردار از ويژگی‌های زبانی و ادبی درآورد.
گفته مي‌شود محمود بن عمر بن محمد زمخشرى اين تفسير را در مدت دو سال و سه ماه در كنار خانه خدا نوشته است. زمخشري سال‌ها مجاور بيت‌الله بود و به همين دليل به «جارالله» معروف شده است.
«تفسير كشّاف» در رده‌بندى تفاسير در رديف تفاسيرى است كه به «تفسير به رأى» مشهور هستند. زمخشرى سال 467 هجري در خوارزم به دنيا آمد و چند بار در طول حياتش به سفر مكه رفت. وي در بسياري از شهرهاي آن زمان از جمله خوارزم، بخارا، مرو، عراق و مكه از اديبان و محدثان استفاده‌هاي علمي كرد.
زمخشري در يكي از مسافرت‌هاي علمي زمستاني خود در خوارزم، يك پاي خود را از دست داد و پس از اين واقعه از پاي چوبي كمك مي‏گرفت.
ترجمه تفسیر «کشاف زمخشری» در 4 جلد به قلم «مسعود انصاری» تابستان 89 از سوی نشر «هرمز» منتشر می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر