۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

معرفي تازه‌هاي نشر حكمت در نمايشگاه


انتشارات حكمتانتشارات حكمت با چندين مجموعه آثار مكتوب و كتاب‌هاي جديد در حوزه انديشه به ويژه فلسفه در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران شركت خواهد كرد.
امير مازيار، معاون علمي انتشارات حكمت درباره جديدترين كتاب‌ها و مجموعه‌هاي در دست انتشار اين نشر اظهار داشت: نشر حكمت مجموعه دانشنامه‌اي را در دست انتشار دارد‌ كه به موضوهات گوناگوني مانند فلسفه، تاریخ، علم، هنر و... مي‌پردازد. پنج کتاب از این مجموعه برای عرضه در نمایشگاه بين‌المللي كتاب تهران آماده خواهد شد که عبارتند از: ویتگنشتاین، تکامل، هنر رنسانس، نظریه‌‌ی کوانتوم و ریاضیات.
وي از مجموعه سنت‌گرايان به عنوان مجموعه ديگري که در دست اقدام است، نام برد و افزود: شش جلد كتاب از مجموعه سنت‌گرایان برای نمایشگاه آماده خواهد شد. اين مجموعه شامل 20 جلد می‌شود و قرار است به موضوع آثار چاپ نشده سنت‌گرایان یا معتقدان به جاویدان خرد در ایران مثل آثار بوکهارت، مارتین لینکز، رنه گنون، سید حسین نصر و... بپردازد. اين مجموعه شامل آثاری از خود این افراد و نيز آثاري در معرفی آنها و آراء و افکار مؤسسان این گرایش فکری است.
وي ادامه داد: از ديگر مجموعه‌هايي كه در نمايشگاه امسال عرضه خواهد شد، مي‌توان به مجموعه‌ای با عنوان «مطالعات اسلامی» اشاره كرد که شامل آثاری در حوزه تصوف و عرفان، کلام و فلسفه اسلامی و قرآن و حدیث است. ما در این مجموعه خواهیم کوشید آثار مستشرقان و محققان غربی در این حوزه‌ها را منتشر کنیم. تاکنون از این مجموعه دو کتاب با عنوان «عقل و الهام در اسلام» (مجموعه مقالات جشنواره هرمان هندلت) و «پیدایش اصطلاحات فلسفی در زبان فارسی و عربی» تألیف سهیل محسن افنان منتشر شده است.
وي دو کتاب دیگري را كه اكنون در دست انتشار است، «عشق الهی در تصوف اسلامی» تألیف آبراهاموف و «نگاه عرفانی به وجود» (تحلیل تفسیر عرفانی تستری) تألیف گرهارد باورینگ عنوان كرد.
مازيار گفت: از دیگر کتاب‌های مهم انتشارات حكمت که ‌اکنون در دست ترجمه ‌است، کتاب دو جلدی و مفصل «تصوف نخستین» اثر گراملیش است که به اولین صوفیان تاریخ اسلام می‌پردازد. همچنین ترجمه جلد چهارم و در واقع آخرین جلد از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی که زیر نظر دکتر سیدحسین نصر و الیور لیمن تألیف شده است تا زمان نمایشگاه آماده خواهد شد.
وي گفت: کتاب دیگر اثري از توماس آکویناس با عنوان «وحدت عقل در رد ابن‌رشدیان» است که با ترجمه بهنام اکبری منتشر خواهد شد. همچنين كتاب «درباره آکویناس» تألیف جان انگلس تا زمان برگزاری نمایشگاه منتشر خواهد شد.
به گفته معاون علمي انتشارات حكمت، «فلسفه بوناونتورا» تألیف اکبر حبیب‌الهی، کتاب دیگری است که به قرون وسطی و به ويژه بوناونتورا مربوط مي‌شود. بوناونتورا از فیلسوفان مهم قرن سیزده میلادی و هم‌دوره آکویناس است که گرایشات عرفانی و ابن‌سینایی دارد. آکویناس و بوناونتورا هر یک نماینده‌ یک گرایش فکری در زمان خود بوده‌اند.
وي گفت: از ديگر كتاب‌هايي که تا زمان برگزاري نمایشگاه آماده خواهد شد، ترجمه‌ای است از کتاب «فن شعر» ارسطو که در واقع اولین ترجمه فارسی این کتاب است که برای نخستین بار در لندن منتشر شد و مترجم آن محسن سهیل افنان نام دارد.
مازيار در ادامه اظهار داشت: پس از این مترجم، زرین‌کوب و مجتبایی نیز فن شعر را به فارسی ترجمه و منتشر کردند. امتیاز این کتاب این است که به طور مستقیم از زبان یونانی ترجمه شده است.
به گفته مازيار، انتشارات حكمت همچنين به تصحيح كتاب‌هاي مهم نيز مبادرت ورزيده است. وي در اين باره گفت: دو کتاب از مجموعه میراث اندیشه اسلامی که در زمینه تصحیح متون است و اكنون بر تصحیح متون پس از خواجه نصیر تا ملاصدرا تمرکز دارد، در مراحل پایانی انتشار است، یکی کتاب «دره‌الاخبار» ترجمه فارسی تتمه صوان‌الحکمه که توسط علی اوجبی تصحیح شده است و دیگری شرح قطب‌الدین شیرازی بر حکمه‌الاشراق با تعلیقات ملاصدراست. در این مجموعه بیش از صد عنوان کتاب در نظر گرفته شده که در چارچوب همین طرح نجفقلی حبیبی روی مجموعه آثار ابهری کار می‌کند.
وي ادامه داد: همچنين از ديگر كتاب‌هايي كه براي نمايشگاه امسال آماده خواهد شد، سه جلد از مجموعه مختارات دكتر منوچهر صدوقي‌سهاست.
معاون علمي انتشارات حكمت از انتشار جلد دوم تقریرات شرح منظومه نيز خبر داد و گفت: اين كتاب درس‌های شرح منظومه ملاهادی است که شهيد مطهری ارائه کرده‌اند و کامل‌ترین دوره تدریس شرح منظومه ایشان است كه توسط يكي از شاگردان ايشان به عربي تقرير يافته است. جلد اول، پيش از اين با موضوع الهيات و امور عامه منتشر شد و جلد دوم به موضوع الهيات بالمعني‌الاخص مي‌پردازد. جلد سوم نيز كه به طبيعيات اختصاص دارد، سال آينده منتشر خواهد شد.
مازيار در پايان گفت: از كتاب‌هاي ديگري كه توسط انتشارات حكمت در نمايشگاه كتاب امسال عرضه خواهد شد، مي‌توان به «معرفت‌شناسي» اثر ريچارد فيومرتون و «آموزه‌هاي فيلسوفان بزرگ» اثر فراست اشاره كرد كه تاريخ فلسفه موضوعي با ترجمه غلامحسين توكلياست.
بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از شانزدهم تا بيست ‌و ششم ارديبهشت ماه سال جاري با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي بزرگ تهران برگزار مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر