۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

:: علی‌محمد حق‌شناس درگذشت

:: علی‌محمد حق‌شناس درگذشت
موضوع: خبر | نظر بدهید

علی محمد حق‌شناس، مترجم ادبی و زبان‌شناس برجسته، ظهر جمعه، دهم اردیبهشت در تهران درگذشت.

اشلینگ حق‌شناس دختر و تنها فرزند زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، خبر درگذشت این مترجم ادبی و زبانشناس برجسته کشورمان را در سن هفتاد سالگی تائید کرد. به گفته دختر زنده‌یاد حق‌شناس این اتفاق ساعت 12 امروز جمعه 10 اردیبهشت و به هنگامی که به دلیل عود شدن بیماری، او را در بیمارستان پیامبران تهران بستری کرده بودند رخ داد.

زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس در سال 1319 در جهرم به دنیا آمد. وی زبان‌شناس و استاد بازنشسته‌ دانشگاه تهران و از اعضای شورای بازنگری در شیوه نگارش و خط فارسی و نیز رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران بود.

وی متخصص زبانشناسی و آواشناسی و از علاقمندان مسائل تئوریک ادبی بود. او دارای مدرک دکتری رشته زبانشناسی و آواشناسی همگانی از دانشگاه لندن بود و پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و از سال 1352 در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) به تدریس مشغول شد و تا چند ماه پیش هم در این دانشگاه و نیز دانشگاه تهران به تدریس مشغول بود. او در دوره بیستم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و به خاطر کتاب "فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی ـ فارسی" به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شد.

آواشناسی (انتشارات آگاه)، فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره (انتشارات فرهنگ معاصر)، تاریخ زباشناسی (ترجمه)، نوشته‌ روبینز (نشر مرکز)، تاریخ زبانشناسی (ترجمه) نوشته‌ پیتر سورن (انتشارات سمت)، مکاتب زبانشناسی نوین در غرب (ترجمه) نوشته‌ پیتر سورن (انتشارات سمت) و مجموعه مقالات ادبی زبانشناختی (انتشارات نیلوفر) از جمله آثار استاد حق‌شناس هستند.



پیکر زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس روز دوشنبه به سمت کلاردشت تشییع می‌شود

اَشلینگ حق‌شناس، تنها فرزند زنده‌یاد علی‌محمد حق‌شناس هم‌چنین با اعلام این خبر گفت: با این‌که پدرم در جهرم به دنیا آمده اما وصیت کرده او را در کلاردشت به خاک بسپاریم و ما هم بنا به وصیت شفاهی او پیکرش را در گورستان این شهر به خاک خواهیم سپرد.

وی افزود: مراسم تشییع استاد حق‌شناس ساعت 8 صبح روز دوشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه از جلوی بیمارستان پیامبران تهران واقع در خیابان آیت‌الله کاشانی، بلوار ابوذر جنوبی، جنب پارک میعاد شروع و پیکر او به سمت کلاردشت تشییع و در قبرستان «بنفشه‌ده» به خاک سپرده می‌شود.

در روزهای اخیر ژاکلین حق‌شناس، همسر ایرلندی این استاد ایرانی به همراه دخترشان، اَشلینگ حق‌شناس بر بالین وی در بیمارستان‌های آراد و پیامبران تهران بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر