۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

در ذیل "دفرمه کردن بدن زن در طول تاریخ"


  • هنرور:

این را در گودریات خانم توحیدلو دیدم، هر جند ظاهرا خود بلاگ را فالو می کردم، ولی در ترتیب مطالعه هنوز به آن نرسیده بودم:



خیلی وقت است که می‌خواهم مختصری بنویسم در باب 'دفرمه کردن بدن زن در طول تاریخ' که از آن‌دسته موضوعاتی‌ست که بهش علاقه‌مند شده‌ام اما اطلاعاتم در موردش به‌قدر کافی نیست. این پست صرفن نظرات خام خودم است در این‌مورد، به همراه درخواست رفرنس از آن‌ها که بیشتر می‌دانند و احیانن نظرات مرتبط در این مورد.
دفرمه کردن بدن زن، اساسن علیرغم هولناک بودن مفهومش به زبان امروز؛ چیز بسیار رایج و جاری‌ای در طول تاریخ بوده‌است. می‌دانیم که در چین، قرن‌ها پای دختران را از کودکی می‌بستند تا کوچک و ظریف بماند، ولو به قیمت استخوان‌های شکسته و خمیده و دردناک برای کودک و بعدها زن بیچاره. در نقاط پراکنده‌ای در تمام دنیا، اندام جنسی زن را مثله کرده‌اند و می‌کنند (آمار فعلی می‌گوید روزی شش هزار و سالی دو میلیون دختر در جهان مثله می‌شوند) خیلی ساده و علنی، بخش مهمی از بدنش را شکنجه‌وار می‌برند تا به چشم مردان زشت و کثیف نیاید و مردان مطمئن باشند که دختر باکره می‌گیرند. در بعضی کشورهای افریقایی سینه‌ی دختران نوجوان را با سنگ و اتوی داغ اتو می‌کنند تا رشد نکند و به‌چشم نیاید؛ و دختر از توجه و تجاوز احتمالی مصون بماند.
من فکر می‌کنم پشت این هجوم تاریخی مردسالاری به بدن زن، غیر از تمایل خودخواهانه‌ش به تغییر آن به شکل مطلوب، تلاشی جدی برای ناتوان‌سازی جسمی زن، به ویژه و عمدتن از نظر جنسی نهفته‌است. پاهای زن را می‌بندند و اندام جنسی او را مثله می‌کنند و بدنش را داغ و اتو؛ تا -از ضعف و وابستگی توانایی حرکت بیش از حد لزوم نداشته‌باشد، -میل جنسی‌اش در نتیجه‌ی محرومیت از لذت، سرکوب و فروخورده شود و نجیب بماند، - یکی از مشخصه های بارز ظاهری زنانگی را از دست بدهد: اولن ابژه‌ی جنسی شود و بماند، دومن نامرئی شود و از نظر 'غریبه'‌ مصون.
پشت این برخورد سرکوب‌گرانه به عقیده‌ی من دو عامل می‌تواند وجود داشته‌باشد: ناچاری، و ترس. اولن، مالکیت‌طلبی برآمده از خودخواهی مردسالارانه، هر اقدامی را به منظور اختصاصی‌کردن زن توجیه می‌کند. مرد نوعی در این مالکیت‌طلبی با هم‌جنسانش شریک و رقیب است، و سعی می‌کند در حدود میزان توانایی‌ش یکی از این دو طرف (زن -ملک شخصی- و مرد رقیب) را، ناتوان کند تا خیال‌ش از بابت تجاوز به قلمروش راحت باشد:‌ اگر پادشاه باشد و زورش برسد، مردانی را که در خدمت حرمسرایش هستند خواجه می‌کند، و اگر نه، به همان طرف که زورش می‌رسد زور می‌رساند و زن را به شیوه‌های مختلف سرکوب می‌کند. می‌خواهم بگویم هر یک از مردان‌ جامعه‌ای که به مثله‌کردن زن باور دارد، شاید اگر می‌توانست، آلت جنسی بقیه‌ی مردان را می‌برید. اما چون نمی‌تواند، اندام جنسی زن را می‌برد تا یکی از شرکای جرم احتمالی را از بین برده‌باشد.
عامل دوم، شاید ترس مرد از میل جنسی آزاد و محدود نشده‌ی زن باشد. به روش‌هایی غیر از این‌ها هم در طول تاریخ میل جنسی زنانه به طور سیستماتیک تقبیح و سرکوب و تحدید می‌شده‌است. مثلن استفاده از کمربند‌های عفت در قرون وسطا، حدود همان زمانی که اعتقاد بر این بود که در درون زن هیولایی نهفته‌است که اگر - با لذت بردن از رابطه‌ی جنسی- بیدار شود، همه چیز را نابود خواهد کرد. میل جنسی زن همواره زشت و قبیح قلمداد می‌شد و عفت‌سوز و خانمان‌برانداز، همه برای این‌که نهفته و لگام‌خورده نگه‌ش دارند. دلیل چنین ترس عظیمی شاید این باشد که مردان ناخودآگاه هراس دارند که اگر میل جنسی زن به همان میزان که هست بروز یابد، از ارضای آن ناتوان باشند. قبلن در پست وقتی از سکس می‌شنویم.. هم گفته‌بودم که معتقدم مردان می‌ترسند از زبان زنان از سکس بشنوند، مبادا آن چه می‌خواهند و فکر می‌کنند نباشد.
با فریانه که در این‌مورد حرف می‌زدم منتج شدیم که احتمالن در دوره‌ی فعلی، این پدیده‌ی دفرمه کردن بدن زن به شکل کم-محسوس‌تری، در قالب فشار اجتماعی و بیشتر به هدف منطبق کردن زن با الگوی ایده‌آل رویایی مرد و 'جذاب' تر شدنش ظهور پیدا می‌کند. انگار بشود گفت که مرد نوعی امروز وسواس مالکیت‌ش کاهش یافته و در عوض ایده‌آلیست‌تر شده‌است، ترجیح می‌دهد به مرزهای قلمرو‌ی تسخیری‌ش فکر نکند و در عوض در زمان موجود، بهترین حالت ممکن را تجربه کند. شاید بتوان این عمل‌های فله‌ای زیبایی را با ارفاق، شکلی از این تغییر فرم در نظر گرفت. این گروه‌گروهی که صورت و بدن‌شان را به دست جراح می‌سپارند بدون این‌که حقیقتن از آن ناراضی باشند بلکه فشار ناخودآگاه جمعی به این 'اصلاح' مجبورشان می‌کند تا زیبا و خواستنی ارزیابی‌شان کند.
با وسواس من در مورد نوشتن موضوعات این چنینی -حساس و نیمه علمی- بعضی‌ها آشنایند، و خودم هم حاضرم برایتان قسم بخورم که مثال‌ها و فکت‌هایی که در این خطوط آورده‌ام همه منبع‌ دارند، ولی در این نیمه‌شب نیمه‌مستی؛ دیگر ذکر منبع را بر من ببخشایید. از هر گونه نظر و معرفی رفرنس در این مورد عمیقن استقبال می‌کنم.
* این‌همه فیلم و کتاب دری‌وری خمیازه‌برانگیز معرفی می‌کنید، یکی‌تان نمی‌گوید برو Crash را ببین. به‌خدا همه آدم‌هایی هستید پسیو ریسیست (اصطلاح اختراع کرده‌ و از کرده‌ی خود شادانیم) و من از همه‌تان شرمسارم. لابد یادتان هم اصلن نیست که فردوسی خودمان در داستان سیاوش‌ش چه کرده و به چه عمقی باید که هی رفت و خواند و خوشحال بود. هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش الخ. بلی. به امید آن روز.


هنرور: پس شاید بتوان همکاری کرد:
  • کلاوس دیتر کنوپ، سفیر آلمان در اتیوپی در حال سخنرانی
  • دوست بزرگوار متدین و انسان دوستم، موسس این انجمن و پیش کسوت مبارزه با این امر Rüdiger Nehberg
  • عبد الله ابوحاشا از دانشگاه الازهر
  • Sheikh Mohamed Darasa Musa (Vize-Präsident der „Islamic Affairs Supreme Council“ der Afar-Region, Äthiopien)
  • Haij Achmedin Sheikh Abdulahi (Präsident des Ethiopian Islamic Affairs Suprems Council, Äthiopien)
  • Tarafa Baghajatiامام جماعت در اتریش)

همه ی کسان دیگری نیز که می خواهند و می توانند با این اعمال مبارزه کنند، می توانند در اینجا بدون سمت و سوی سیاسی خاصی در انجمن تخصصی مبارزه با این پدیده ثبت نام کنند. چند سالی ست که مشغولیم به طور جدی به همین امر. یعنی فی الواقع از سال 2000 که به طور جدی رودیگر و آنته با کمک روحانیون شیعه و سنی این امر را در سطح بین المللی آغاز کردند. در عکس های فوق که در حبشه ایم، جلسه ای بسیار موفق انجام گرفت و پوستر های "الحمد لله" به قربانیان حاضر در جلسه داده شد و فتاوای علما علیه این جنایت که خوانده شد آنته سخنرانی کرد و با هیجان شعار می داد که : ما تابع علما و فقهاییم و شما هم از علما و فقها پیروی کنید نه از جنایات جاهلی و خرافی (عکس 2)


آنته شخص دوم موثر در این نهضت انسانی و اسلامی همواره شکر خدا و متابعت از علما را گوشزد می کند و آن را کافی برای رهایی و رستگاری می داند و می خواند. به پارچه ی نصب شده لطفا دقت کنید


قطعا حمایت دانشگاه الازهر بسیار به پیشبرد این زحمات در آفریقا یاری نمود

رودیگر و آنته، این انسان های نازنین، بنیان گذار و گرداننده ی این انجمنند

زنانی در حبشه که خود قربانیان دفورمه نمودن اندام های تناسلی اند، بر خلاف رسم متاسفانه مرسوم ادامه دادن این سنت جاهلی، قسم یاد نمودند که "با دختر خودم دیگر نه و هرگز دیگر نه"

رودیگر هنگام آغاز ساختن بیمارستانی که موقوفه ی ارزشمندش در حبشه می باشد

  • هنرور:



  • نعرض لكم في هذا الموضع مجموعة من الأفلام المختارة حول منظمة تارجت.

    جميع حقوق طبع ونشر الأفلام محفوظة. ويتطلب كل استخدام آخر موافقة منظمة تارجت الصريحة.

    الكتاب الذهبي من تأليف منظمة تارجت

    ما هو الكتاب الذهبي؟ إنه عمل فني متكامل يجمع ثمار جهود المنظمة ويرتكز في مضمونه على نتائج مؤتمر العلماء العالمي المنعقد في القاهر عام 2006. يحتوى الكتاب أيضا على تصريحات ومواقف جوهرية لأهم المؤتمرين. إنها حجج وبراهين دينية وطبية ضد عادة تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. قامت منظمة تارجت بالفعل بتوزيع الكتاب الذهبي على أئمة المساجد في موريتانيا وإثيوبيا. لكن تمت طباعة الكتاب في ألمانيا.
    Linkمشاهدة الفيلم

    مؤتمر منظمة تارجت في أديس أبابا**، إثيوبيا

    15 ّ+ 16 أبريل 2009 "مؤتمر العلماء العالمي بالقرن الإفريقي" الذي أقامته منظمة تارجت بحضور 120 مشاركا من ست دول إفريقية مختلفة. أعلن علماء الإسلام بعد مناقشات طويلة إلتزامهم الصريح على مكافحة تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية في بلدانهم والعمل على توزيع الكتاب الذهبي على أئمة المساجد. التعريف بالكتاب الذهبي ومضمونه خلال أيام المؤتمر وأثناء صلاة الجمعة بمسجد الشيخ شوجولي.
    Linkمشاهدة الفيلم

    تحية من الشيخ يوسف القرضاوي**، الدوحة، قطر

    2009 تحية من الشيخ يوسف القرضاوي، أكبر علماء المسلمين بشؤون الشريعة الإسلامية، من الدوحة بقطر إلى المشاركين في "مؤتمر العلماء العالمي" المنظم بأديس أبابا (إثيوبيا) ضد تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. مضمون ما جاء في رسالته هو أن عادة الختان لا فائدة لها وتلحق الضرر بالنساء ويجب الإمتناع عن ممارستها فورا. انظر النص الأصلي.
    Linkمشاهدة الفيلم

    فتوى الشيخ يوسف القرضاوي*, الدوحة، قطر

    2 كارس 2009 قام مؤسس منظمة تارجب السيد روديجر نيبرج والإمام النمساوي طرفة بغجاتي بإجراء محادثة يوم 2 مارس 2009 مع فضيلة الشيخ يوسف القرضاوي بالدوحة في قطر. دار موضوع النقاش بينهم حول تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. أعلن الشيخ بأن هذه العادة عمل من أعمال الشيطان وأصدر بخصوص ذلك فتوى شرعية ضد ختان الإناث. ويوجد نص الفتوى الأصلي تحت عنوان: http://qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=6873&version=1&template_id=130&parent_id=17
    Linkمشاهدة الفيلم

    حديث تلفزيوني مع الأستاذ الدكتور علي جمعة*,
    مفتي الديار المصرية الأكبر

    3 يوليو 2007 تحدت مفتي الديار المصرية الأكبر الدكتور علي جمعة مع صحافيين من قناة "ميمري" (معهد إعلام الشرق الأوسط والأبحاث)، قناة عربية بالولايات المتحدة الأمريكية حول موضوع تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. وأدان كبير علماء المسلمين المعترف به عادة الختان وأعلن بأنها ممارسة خاطئة تتعارض مع القيم العليا للإسلام. واعتمد في موقفه هذا على الفتوى الصادرة من قبل علماء الأمة في 2006 خلال مؤتمر العلماء العالمي الذي عقدته منظمة تارجت بجامعة الأزهر الشريف بالقاهرة.
    Linkمشاهدة الفيلم

    مؤتمر منظمة تارجت بالقاهرة*
    القاهرة، جمهورية مصر

    2002 – 2006 عقدت منظمة تارجت مؤتمرا عالميا لعلماء المسلمين استمر من 22 إلى 23 نوفمبر 2006 في مركز الأزهر للمؤتمرات بالقاهرة. تولى رعاية المؤتمر مفتي الديار المصرية الأكبر الأستاذ الدكتور علي جمعة. قام المؤتمرون بتحريم تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية في نص فتوى تاريخية وأعلنوا أن هذه العادة تتعارض مع القيم العليا للإسلام. وشارك الشيخ الأكبر الدكتور محمد سيد طنطاوي في إعداد وتحضير قرار المؤتمرين.
    Linkمشاهدة الفيلم

    منظمة تارجت وشعب العفار*، إثيوبيا

    يتعاون شعب العفار مع منظمة تارجت بشكل مشترك منذ عام 2002. لروديجر نيبرج علاقة طيبة جدا مع القبيلة الواقعة بصحراء الدناكيل منذ 1977 وذلك أن رجال القبيلة بدلوا جهودهم لإنقاذ حياته مرتين. عقدت تارجت أول مؤتمر لها من سلسلة "مؤتمرات الصحراء" لدى شعب العفار، بعدها أقر العفار كأول قبيلة إفريقية عام 2002 تحريم عادة تشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. وفي سنة 2007 تم تعديل قانون القبيلة ليستجيب لرغبة المتضررات من الختان. وأصبحت تنزل أقصى العقوبات على كل من يخالف مبادئ القانون. شعب العفار يمنح روديجر نيبرج وأنيتا فيبر عام 2006 لقب "مواطني شرف" تكريما لجهودهما الجبارة.
    Linkمشاهدة الفيلم

    أعمال منظمة تارجت في موريتانيا*

    2008 – 2005 قام روديجر نيبرج وزوجته أنيتا فيبر عام 2005 برحلة داخل موريتانيا تحت شعار "قافلة الأمل" حيث انتقلا من واحة إلى واحة ومن خيمة إلى خيمة لنشر رسالة شيخ موريتانيا الأكبر حمدان ولد طه، والتي تقول "الإسلام يقول لا لتشويه الأعضاء التناسلية الأنثوية. إن هذه العادة القديمة بمثابة ذنب وإثم". تقديم الكتاب الذهبي عام 2008 بتعاون مشترك في إطار حفل أقيم بالمتحف الوطني بنواكشوط. قناة الجزيرة تخصص تغطية شاملة للحدث. الرئيس الموريتاني إعلي ولد محمد فال? يستقبل الزائرين الألمان، وحتى مسجد شنقيط التاريخي شهد نشاط منظمة تارجت.
    Linkمشاهدة الفيلم

    * عناوين فرعية باللغة الإنجليزية
    **لغة عربية دون عناوين فرعية. الترجمة تأتي من بعد.



    أفلام
    spg
    لعرة غاكة

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 4 دقائق و18 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 3 دقائق و53 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 4 دقائق و48 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: دقيقتان و11 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 3 دقائق و13 ثانية)

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 4 دقائق و40 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 3 دقائق و58 ثانية

    مشاهدة الفيلم
    طول الفلم: 5 دقائق و42 ثانية

الكتاب الذهبي متاح الآن على شكل مقتطف يستحق القراءة والتصفح!





المزيد


هنا تجدون الاخبار الحالية عن حركاتنا. الأخبار:

2008/2009

الكتاب الذهبي لتارجيت ـ جزء من التاريخ الإسلامي





link المزيد


02/03/2009

يوسف القرضاوي يصدر فتوى
"ختان الإناث عمل من أعمال الشيطان"





link المزيد


16/10/2008

الكتاب الذهبي لتارجيت يدخل المساجد الموريتانية





link المزيد


06 فبراير/شباط 2008

نشر وتوزيع كتاب حول حظر ختان الإناث في مصر

كتاب وزير الأوقاف المصري، الأستاذ والدكتور محمود حمدي زقزوق عجل بنهاية ختان الإناث وانتهاك أجسادهن.

كتاب صغير يضم شهادات واضحة لأكابر علماء الشريعة وممثلي الحكومة حول حظر انتهاك جسد المرآة. حالياً تم توزيع 90.000 نسخة منه على أئمة مساجد مصر، وكانت هذه هي النتيجة المأمولة من مؤتمر العلماء العالمي الذي أقيم بمساهمة منظمة ترجيت في شهر نوفمبر/تشرين الثاني 2006.

الأستاذ والدكتور محمود حمدي زقزوق: “ختان الإناث ليس من شعائر الإسلام“
تنزيل على شكل PDF
قراءة نسخة كاملة من نص الكتاب

21 يناير/كانون الثاني 2008

روديغر نيبيرغ وأنيتا فيبر يحصلان على نوط الإستحقاق الألماني





المزيد


مؤتمر ترجيت بالأزهر
الإسلام يحرم تشويه البنات

في كل يوم يتم سلب الأعضاء التناسلية ل 8 آلاف فتاة واستهانة كرامتهن.أي بمعدل واحدة لكل 11 ثانية. وعلى مستوى العالم نجد حوالي 150 مليون سيدة يشملهن هذا الأمر.

وتطمح تارجت في القضاء على هذه الجريمة.

روت،7 سنوات، مسيحية، تجلس على حجر خالتها، وتقوم بفرج ساقيها وتمسك بها كالمنجلة، و سيدة أخرى تمسك بذراعيها. روت تصرخ، لا توجد فرصة، فالموسى تقطع بظرها دون تخدير، عملية قصيرة، دماء تسيل، عصير ليمون للتعقيم. خرقة لوقف نزيف الدم. ثم يقام بعد ذلك احتفالا. إقامة صلاة للرب.
إن سلب البظر يعد أرحم صور انتهاك الأعضاء التناسلية للمرأة.
وكان على فاطمة أن تتحمل أشد هذه الصور، فهي تبلغ من العمر 8 أعوام، مسلمة، تعيش في صحراء داناكيل بأثيوبيا، انتهكت أعضاؤها التناسلية على الطريقة الفرعونية، مثلها مثل رفاقها في اللعب. ليلى على سبيل المثال، فهي منذ ذلك الحين لا تستطيع النطق، قد أصبحت بكماء منذ 11 أسبوعا، ثلث الفتيات لن يستطعن النطق مرة أخرى،أو يمتن بسبب النزيف، هذا هو تقدير منظمة الصحة العالمية.
أربعة أشخاص بالغين وجدوا صعوبة في الإمساك بفاطمة التي كانت تتقلب وتتخبط من أجل حياتها، فالموسى سلبت البظر، والشفرين، وكل شيء بلا هوادة وكذلك الكيان، والثقة في الحياة والثقة في الأشخاص البالغين الذين يكتمون بأيديهم تلك الصرخات. أصاب فاطمة الإغماء. تم إغلاق المهبل باستخدام شوك الطلح، بشكل متعرج مثل السوستة. بلا رحمة، ثم تم لف الفخذين مثل محشو الكرنب.
بعد مرور أربعة أسابيع التأمت حواف الجروح ولم يتبقى لفاطمة سوى فتحة صغيرة مقدار حبة الأرز. منذ ذلك الحين تستغرق عملية التبول نصف الساعة. وتستمر الدورة الشهرية لديها لمدة أسبوعين، وإذا أرادت أن تنجب أطفالا، فسيتم ذلك بشق الجرح. وفي حالة الولادة مرة أخرى، يتم استعمال السكين، ثم يتم الإغلاق من جديد.
تعذيب مدى الحياة!

أقوال سيدات تم تشويه أعضائهن التناسلية

"كل الناس تفرح بالزواج وبليلة الزفاف. لكن ليس أفراد العفار. الزواج بالنسبة لهم بداية جهنم".
"إن فتحة البول لديا كانت صغيرة مثل حبة الأرز. عندما كنت أريد التبول، أستغرق الأمر 30 دقيقة والعادة الشهرية 14 يوماً."
"لم أستطع ولادة طفلي. لقد قاموا بشقي عرضياً. بدون تخدير وبالسيف كما هو المعتاد. ولكي لا أموت بسبب نزيف الدم، كان يجب عليهم قطع طفلي قطعة قطعة عند إخراجه".
"عندما جاءتني العادة الشهرية، لم يسيل الدم. لقد تقلبت على الأرض مثل الغنم المذبوح، لكي أزيل احتباس الدم. وعندما لم يساعد ذلك كان من الواجب علي قشط واستخراج الدم بواسطة عصاه صغيرة. وذلك لمدة أسبوعين".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر