۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

تشییع بی جنازه



تشییع بی جنازه

(گزارش تشییع جنازه حاجیه خانم ربانی، همسر مکرمه آیت الله العظمی منتظری)

به نام خدا


بانویی از جهان رفت. بانویی که به واسطه‌ همسر و فرزندش برای جهانیان شناخته شده بود. حاجیه خانم ربانی، همسر آیت الله العظمی منتظری، او که بیش از 60 سال بدون هیچ چشم‌داشت و گمنام مجاهده کرده و در پشت زندان‌های ساواک در انتظار ملاقات‌های چند دقیقه‌ای با همسر و فرزندش سر کرده و یا در تبعیدگاه‌های مختلف همراه و یار غمخوار همسرش بوده و مهمتر از همه پشتیبان و مایه دلگرمی و پناه خانواده‌های مبارز و داغدار محسوب می‌شد ولی با کمال تأسف پیروزی انقلاب پایان رنج‌های او نبود.

و اینک در حالیکه کمتر از 100 روز از درگذشت همسر بزرگوارش می‌گذشت او نیز رحلت نمود. طبیعی این بود که سازمان‌ها و نهادها پیام تسلیت می‌دادند و بنیاد شهید انقلاب اسلامی برای این مادر شهید و جانباز مراسم یادبود می‌گرفت و مطمئنا شاگردان همسرش که اکنون از سران این نظامند به دلداری فرزندانش می‌آمدند. اما بازماندگان ایشان هیچگاه این چنین انتظاری نداشته‌اند و عمری بی‌مهری را تجربه کرده و دیده‌اند که عده‌ای به جای باز کردن گره با دست معمولا گره‌ها را کور می‌کنند. بازماندگان ایشان تنها می‌خواستند برای این مادر فداکار مراسمی معمولی مثل مراسم دیگر شهروندان برگزار نمایند، اما چه شده که مسئولین از این هم هراس دارند و نماینده‌ای از اطلاعات قم فرستادند تا پیام ممنوعیت تشییع پیکر مطهره آن مرحومه را به خانواده‌اش ابلاغ کنند.


در جواب این نماینده اطلاعات مخالفت شدید نموده و گفتم برای خودتان و ما و نظام مشکل ایجاد نکنید. به دنبال رایزنی دوستان هنگام غروب مسئول اطلاعات قم به دفتر آمدند و به نظر می‌رسید که کمی از موضع پایین آمده و ابراز داشتند که می‌توانید در حرم حضرت معصومه(س) تجمع کنید و جنازه را برای اقامه نماز میت به حرم می‌آوریم و از آنجا نیز آن را به 150 متری محل دفن برده و در آنجا تحویل خواهیم داد تا تشییع شود.


روز یکشنبه با تدابیر شدید امنیتی آن مرحومه به حرم منتقل شد و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مجددا پیکر آن مرحومه توسط نیروهای امنیتی به گلزار شهدا(محل دفن) انتقال داده شد و مردم بدون جنازه با سردادن شعارهای: الله اکبر - لا اله الا الله - یا حجة ابن الحسن، عجل علی ظهورک - یا حضرت معصومه، منتظری مظلومه - عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، منتظری مظلوم صاحب عزاست امروز - تشییع بی جنازه، این هم یه ظلم تازه؛ راهی گلزار شهدا شدند.


هنگام مراجعت مردم از گلزار شهدا با اینکه به سفارش اینجانب عمل نمودند و با کمال آرامش آن محل را ترک می‌کردند متأسفانه حدود 30 نفر از خانم‌ها و آقایان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند. اینجانب ضمن محکوم کردن این بازداشت‌ها که شایسته نظام مردم سالار نیست امیدوارم هرچه زودتر آزادی حاصل گردد؛ و از این پس در تصمیم گیری‌ها تدبیر و تعقل لازم به عمل آید.


بیت آیت الله العظمی منتظری(رضوان الله تعالی علیه) - احمد منتظری

1389/1/8

هنرور:     اگر اون روز که جنازه ی آیة الله شیرازی رو دزدیدند کسانی که مدعی اسلامند، اسلامی و انسانی و نه سیاسی و جناحی به این عمل اعتراض می کردند،...اگر زمانی که آیات عظام روحانی، موحد،...را اجازه ی دفن در قبرستان مسلمین ندادند و گفتند توی خانه هاشان چالشان کنید، عده ای اسلامی و انسانی فکر می کردند که مگر اینها گبرند؟ و معترض می شدند، هرگز این حرامی های دست در دل و دین برده، که از سنگ های قبر می هراسند و با مرده ها جهاد می کنند، نمی توانستند علنی این غلط های زیادی را بکنند.
هذه شقشقة هدرت....ولی قرار نخواهد یافت....



پی افزوده به نقل از گودر سید مرتضی ابطحی:





گزارشهای متعدد از تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری “در فضایی به شدت امنیتی”؛ تشييع بی‌جنازه، اين هم يه ظلم تازه/ تشييع پيکر همسر آيت‌الله منتظری سبز شد؛ 9 فروردین



مارس 29, 2010 · نوشتن دیدگاه





احمد منتظری خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان مراسم تشییع بانو ربانی شد / صرف گفتن پرشور ” لا اله الا الله” منجر به دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان شد




تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری “در فضایی امنیتی” ( BBC‌ فارسی )

بشنوید ـــــــــــــــ گفت و گو با سعید منتظری، فرزند آیت الله منتظری، درخصوص مراسم تشییع جنازه مادرش…سعید منتظری به بی بی سی فارسی گفت که پس از انجام مراسم غسل، “آنها (نیروهای امنیتی) جنازه را بردند و ده تا اتومبیل نیروهای امنیتی یک پیر زن ۸۳ ساله را اسکورت کردند و (به ما) گفتند که جنازه را به حرم می بریم، به آنجا بروید.” سعید منتظری افزود عده ای از مردم بر اساس اعلام قبلی برای مراسم تشییع در مقابل دفتر آیت الله منتظری جمع شده بودند که “برای اولین بار در تاریخ، تشییع جنازه بدون جنازه انجام شد.” پسر آیت الله منتظری افزود که پس از انجام مراسم نماز میت، نیروهای امنیتی “خودشان جنازه را بردند” و مردم از آنجا و با دادن شعارهایی برای دفن به “گلزار شهدا” رفتند. سعید منتظری می گوید که به دلیل عدم اطلاع رسانی و اینکه آنها گفته بودند “در مراسم شرکت نمی کنند” مردم بصورت پراکنده و در نقاط مختلف جمع شده بودند. وی گفت که در مجموع مراسم بدون مشکل خاصی برگزار شد اما افزود که در پایان مراسم تعدادی “که عده ای از آنها خانم هستند” دستگیر شدند.



گزارش اختصاصی جرس از تجمع نیروهای امنیتی و ارعاب در مراسم تدفین همسر آیت الله منتظری





جرس: دهها تن از ماموران انتظامی- امنیتی و نیروهای لباس شخصی، با آرایش نظامی- پلیسی و ایجاد ارعاب در برگزاری مراسم تشییع و تدفین همسر آیت الله العظمی منتظری، امکان برگزاری هرگونه مراسم تشیع و نماز میت را از خانوادۀ آن بزرگوار سلب کرده و عملا مراسم را مبدل به یک خاکسپاری حکومتی کردند تا بنا به قول خانوادۀ مرحوم منتظری، برای اولین بار یک تشییع جنازۀ بدون جنازه در قم برگزار شود.


سعید منتظری در گفتگویی اختصاصی با جرس، در شرح ماوقع ماجرای امروز، ضمن بیان اینکه از ساعتها قبل مردم سوگوار، علاقه مندان و خانواده منتظری در محل حرم حضرت معصومه (س) برای برگزاری نماز و تشییع پیکر بانوی آیت الله منتظری تجمع کرده بودند، به عمکرد تاسف بار ماموران در این زمینه اشاره نموده و خاطرنشان کرد “از بامداد امروز نیروهای امنیتی – انتظامی و لباس شخصی ها، با ایجاد یک فضای سنگین و امنیتی، عملا امکان برگزاری مراسم نماز، تشییع و حتی سوگ بر پیکر مادرمان را ندادند و دهها خودرو نیروهای دولتی، جنازه را تحت الحفظ آورده و خودشان در حرم و بدون دسترسی مردم و حتی خانواده، توقفی کوتاه نموده و سپس فورا آنرا از محل خارج کردند.”


پسر داغدار خانوادۀ منتظری همچنین تصریح کرد “آقایان نه شرایط خانواده آیت الله منتظری برای مراسم تدفین را پذیرفتند، نه امکان دسترسی مردم و حتی خانواده به پیکر مادر مرحوممان فراهم شد و نه حتی گذاشتند طبق گفته ها و وعده های مقامات، به صورت محدود و در سکوت جنازه را تشییع کنیم.”


ایشان از هراس ماموران حکومت حتی از پیکر یک بانوی هشتاد ساله و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری سادۀ آن سخن گفته و متذکر گردید “یا این عمل تاسف بار ترس خود را بوضوح به نمایش گذاشتند و نشان دادند از یک جنازه و تدفین آن نیز واهمه دارند.”


در همان حال که سعید منتظری در حال گفتگو با خبرنگار جرس بود، ماموران حکومتی پیکر بانوی مرحومه را با تعدادی خودرو از آن محل خارج می کردند و ایشان خاطرنشان کرد “نه تنها اجازه برگزاری مراسم به ما داده نشد، بلکه حنی نگذاشتند جایی که خانواده مدنظر داشت، این مرحومه را دفن نماییم.”


بر اساس همین گزارش، مردم که در محل برای برگزاری مراسم آمده بودند، با اطلاع از اینکه قرار است پیکر ایشان بدون در نظر گرفتن درخواست خانواده، در محلی دیگر (گلزار شهدای قم ومحل عمومی دفن اموات) به خاک سپرده شود، با سر دادن شعارهای اعتراضی سعی در ممانعت از این امر را داشتند که بدلیل انتقال سریع جسد و شرایط پلیسی حاکم، احمد منتظری جهت جلوگیری از هرگونه برخورد خشن ماموران با مردم و یا دستگیری های احتمالی، از مردم خواهش کرد به محل دفن پیکر ایشان بروند.


متعاقب این مسئله، مردم سوگوار و ناراضی از وضع بوجود آمده، محل تجمع (حرم حضرت معصومه) تا گلزار شهدا را علی رغم طولانی بودن مسیر، پیاده طی کرده و با شعارهای “عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز” و ندای الله اکبر، به محل دفن رفتند.


سعید منتظری پیرامون جزئیات تدفین در محل مورد نظر خاطرنشان نمود “عوامل حکومت و ماموران امنیتیِ بیشمار و مستقر در محل، به زور و با توسل به ارعاب، پیکر آن مرحومه را آن طور که می خواستند و آن جا که می خواستند، دفن نموده و عملا امکان برگزاری مراسم را از ما و مردم سوگوار سلب کردند.”


هزاران تن از حامیان، علاقه مندان و سوگواران خانوادۀ منتظری، امروز در سوگ بانوی بزرگوار آیت الله العظمی منتظری، بغض فروخوردۀ خود را در محل تدفین پیکر آن مرحومه به نمایش گذاشتند.





تشييع بی‌جنازه، اين هم يه ظلم تازه/ تشييع پيکر همسر آيت‌الله منتظری سبز شد



گویانیوز- يکصد روز پس از آنکه شهر قم شاهد تشييع جنازه استثنائی و تاريخی آيه الله منتظری مرجع جنبش سبز ايران بود ، بار ديگر و آن هم در تعطيلات نوروزی اين امکان فراهم شد که جنبش سبز به خيابان بيايد و حاکميت مدعی دين را به چالش بکشاند .

هنوز ساعاتی از در گذشت همسر مکرمه مرحوم آيه الله منتظری نگذشته بود که نيروهای امنيتی با تماس به منزل آيه الله فقيد به بازماندگان اعلام نمودند که اجازه برگزاری تشييع جنازه و تعيين محل دفن را نداشته و تنها اجازه دارند که جنازه را از يکصد متری گلزار شهدای قم تحويل گرفته و آن را با حضور نيروهای امنيتی در گلزار شهدای علی بن جعفر دفن نمايند . بيت آيه الله فقيد در برابر اين دستور ظالمانه واکنش نشان داده و اعلام نمودند که چنانچه نهاد امنيتی مبادرت به اين کار ورزد در تشييع جنازه حاضر نخواهند شد.






بيت آيه الله قبلا اعلام نموده بود که ساعت ۱۰ صبح روز يکشنبه مراسم تشييع جنازه را از بيت به سمت حرم حضرت معصومه ( س ) انجام خواهد داد .

از ساعت ۹ صبح عليرغم عدم امکان خبررسانی و حضور مردم به واسطه تعطيلات نوروزی منزل آيه الله و کوچه دفتر ايشان شاهد حضور کسانی بود که پس از اطلاع خود را به منزل رسانده بودند .

بنا بر اعلام قبلی ساعت ۱۰ صبح زنان و مردانی که برای تشييع آمده بودند از خانه و دفتر آيه الله خارج شده و بدون آنکه جنازه ای برای حمل و تشييع در اختيار داشته باشند با پيمودن بلوار شهيد محمد منتظری با شعارهای الله اکبر ، لااله الا لله ، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مرجع مظلوم ما صاحب عزاست امروز به سمت حرم حرکت نموده و هنگام ورود به صحن حضرت معصومه با بالا بردن تصاوير آيه الله منتظری و نمادهای سبز و دستهای خود به علامت پيروزی ، شعار يا حضرت معصومه منتظری مظلومه را سردادند .

در حرم حضرت معصومه شعارها تند تر شده و چند نفری با آوردن تصاوير آيه الله خمينی و خامنه ای به تحريک تشييع کنندگان پرداختند که اين امر با واکنش شديد زنان حاضر مواجه شده و با پاره شدن عکسها ، مراسم دقايقی به تشنج کشيده شد ازسويی تابوت حامل پيکر که توسط مأموران امنيتی برای انجام مراسم سنتی به داخل حرم برده بودند بازگردانده و آيه الله شبيری زنجانی بر پيکر همسر آيه الله فقيد نماز گزارد .

هنگامی که مردم خواستند با حمل جنازه مراسم تشييع را ادامه دهند ، مجددا جنازه توسط مأمورين امنيتی ربوده شده و از مردم خواسته شد که با استفاده از اتوبوسهايی که درمحل آماده گرديده به محل دفن بروند ولی مردم ترجيح دادند مسير را پياده طی کرده و از طريق خيابان چهار مردان به سمت گلزار شهدا حرکت نمودند .

در خيابان چهار مردان عليرغم تمامی محدوديت هايی که ايجاد شده بود بر انبوهی جمعيت افزوده شد و شعارهايی مانند عزا عزاست امروز جنبش سبز ايران صاحب عزاست امروز ، هيهات من الذله و منتظری مظلوم راهت ادامه دارد سر داده شد .

عليرغم آنکه مأمورين امنيتی گفته بودند که جنازه را در نزديکی گلزار تحويل خواهند داد اما امتناع آنان از اين کار موجب گرديد شعار تشييع بی جنازه اين هم يه ظلم تازه از سوی مردم سرداده شود . با تکرار مداوم اين شعار و شعارهای ديگر جنبش سبز ، مأمورين امنيتی ناگزير از آن گرديدند که جنازه را تحويل دهند و تابوت حامل پيکر همسر آيه الله منتظری بر روی دست تشييع کنندگان تا گورستان علی بن جعفر با سردادن شعار های جنبش سبز تشييع گرديد .

در محل گلزار مأموران و برخی لباس شخصی ها با حمله به برخی شعار دهندگان قصد دستگيری برخی جوانان را داشتند که اين موضوع منجر به درگيری پراکنده و ممانعت از دستگيری جوانان گرديد .

مراسم تشييع تا ساعت ۱۲ ادامه داشته و پيکر آن فقيد سعيد در گورستان علی به جعفر به خاک سپرده شد . مقرر گرديده که مراسم ختم پس از نماز مغرب و عشا در دفتر آيه الله منتظری برگزار گردد .



شادی بهاری ـ قم


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




اخلال کودتاگران در مراسم تدفین همسر آیت الله منتظری




ندای سبز آزادی:دهها تن از ماموران انتظامی- امنیتی و نیروهای لباس شخصی، با آرایش نظامی- پلیسی و ایجاد ارعاب در برگزاری مراسم تشییع و تدفین همسر آیت الله العظمی منتظری، امکان برگزاری هرگونه مراسم تشیع و نماز میت را از خانوادۀ آن بزرگوار سلب کرده و عملا مراسم را مبدل به یک خاکسپاری حکومتی کردند تا بنا به قول خانوادۀ مرحوم منتظری، برای اولین بار یک تشییع جنازۀ بدون جنازه در قم برگزار شود.


سعید منتظری در شرح ماوقع ماجرای امروز، ضمن بیان اینکه از ساعتها قبل مردم سوگوار، علاقه مندان و خانواده منتظری در محل حرم حضرت معصومه (س) برای برگزاری نماز و تشییع پیکر بانوی آیت الله منتظری تجمع کرده بودند، به عمکرد تاسف بار ماموران در این زمینه اشاره نموده و به جرس گفت: «از بامداد امروز نیروهای امنیتی – انتظامی و لباس شخصی ها، با ایجاد یک فضای سنگین و امنیتی، عملا امکان برگزاری مراسم نماز، تشییع و حتی سوگ بر پیکر مادرمان را ندادند و دهها خودرو نیروهای دولتی، جنازه را تحت الحفظ آورده و خودشان در حرم و بدون دسترسی مردم و حتی خانواده، توقفی کوتاه نموده و سپس فورا آنرا از محل خارج کردند.»


پسر داغدار خانوادۀ منتظری همچنین تصریح کرد:«آقایان نه شرایط خانواده آیت الله منتظری برای مراسم تدفین را پذیرفتند، نه امکان دسترسی مردم و حتی خانواده به پیکر مادر مرحوممان فراهم شد و نه حتی گذاشتند طبق گفته ها و وعده های مقامات، به صورت محدود و در سکوت جنازه را تشییع کنیم.»


ایشان از هراس ماموران حکومت حتی از پیکر یک بانوی هشتاد ساله و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری سادۀ آن سخن گفته و متذکر گردید “یا این عمل تاسف بار ترس خود را بوضوح به نمایش گذاشتند و نشان دادند از یک جنازه و تدفین آن نیز واهمه دارند.”


در همان حال که سعید منتظری در حال گفتگو با خبرنگار جرس بود، ماموران حکومتی پیکر بانوی مرحومه را با تعدادی خودرو از آن محل خارج می کردند و ایشان خاطرنشان کرد:«نه تنها اجازه برگزاری مراسم به ما داده نشد، بلکه حنی نگذاشتند جایی که خانواده مدنظر داشت، این مرحومه را دفن نماییم.»


بر اساس همین گزارش، مردم که در محل برای برگزاری مراسم آمده بودند، با اطلاع از اینکه قرار است پیکر ایشان بدون در نظر گرفتن درخواست خانواده، در محلی دیگر (گلزار شهدای قم ومحل عمومی دفن اموات) به خاک سپرده شود، با سر دادن شعارهای اعتراضی سعی در ممانعت از این امر را داشتند که بدلیل انتقال سریع جسد و شرایط پلیسی حاکم، احمد منتظری جهت جلوگیری از هرگونه برخورد خشن ماموران با مردم و یا دستگیری های احتمالی، از مردم خواهش کرد به محل دفن پیکر ایشان بروند.


متعاقب این مسئله، مردم سوگوار و ناراضی از وضع بوجود آمده، محل تجمع (حرم حضرت معصومه) تا گلزار شهدا را علی رغم طولانی بودن مسیر، پیاده طی کرده و با شعارهای “عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز” و ندای الله اکبر، به محل دفن رفتند.


سعید منتظری پیرامون جزئیات تدفین در محل مورد نظر خاطرنشان نمود “عوامل حکومت و ماموران امنیتیِ بیشمار و مستقر در محل، به زور و با توسل به ارعاب، پیکر آن مرحومه را آن طور که می خواستند و آن جا که می خواستند، دفن نموده و عملا امکان برگزاری مراسم را از ما و مردم سوگوار سلب کردند.”




دستگیری در مراسم تشییع



همچنین در جریان مراسم خاکسپاری چندتن ازشرکت کنندگان که نقش برجسته تری در هدایت و نظم دهی جمعیت داشتند، دستگیر شدند.


فرزند دیگر آیت الله فقید با توجه به دستگیری این افراد ابرازامیدواری کرد که مسئولان امنیتی شهرقم درایت و تدبیر لازم را بخرج دهند و با آزادی سریع این افراد، فضا را ملتهب نکنند و اجازه دهند که مراسم سوگواری این بانوی مومنه به آرامی برگزارشود.


احمد منتظری خاطرنشان کرد که مقامات امنیتی شرکت کننده در مراسم قول داده اند که این افراد بزودی آزاد شوند.


فرزند سوگوار آیت الله منتظری علت دستگیری این افراد را صرفا فعال بودن آنان در میان جمعیت و پرشور شعار دادن ذکر کرد و افزود: همانگونه که از مردم درخواست کرده بودیم،آنان مراقب اوضاع بودند و ازطرح شعارهایی تند پرهیز می کردندو نمادی هم به همراه نداشتند ولی صرف گفتن پرشور ” لا اله الا الله” منجر به دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان شد.


حجت الاسلام احمد منتظری خاطر نشان کرد که نماز میت توسط آیت الله شبیری زنجانی اقامه شد و به رغم تعطیلی نوروزی، مردم تقبل زحمت کرده بودند و از شهرهای اصفهان ، نجف آباد و تهران برای شرکت در مراسم آمده بودند.

درهمین حال اواز حضور غلامحسین کرباسچی، مهندس حجتی، مهندس میثمی، اعضای مجمع محققین ومدرسین قم، حجت الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی ،حجت الاسلام و المسلیمن شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی و آیت الله فیض در مراسم تشییع و خاکسپاری خبر داد.



فرزند آیت الله منتظری همچنین ازتماس تلفنی آیات عظام صانعی ، گرامی(بعلت اقامت درمشهد) و موسوی اردبیلی ( بعلت کسالت) به بیت محترم آیت الله منتظری خبر داد.


وی دررابطه با محل خاکسپاری افزود که سرانجام در محلی که حکومت در نظر گرفته بود در گلزار شهدا ، قطعه خانواده شهیدان، در کنار کتابخانه پیکر بانو ربانی به خاک سپرده شد.


احمد منتظری خاطرنشان کرد که آمبولانس حامل پیکر مرحومه ربانی توسط پنج اسکورت به گلزار شهدا آورده شد و سرانجام با وساطت های انجام شده، خانواده توانستند در صد متری گلزار شهدا، جنازه را تحویل بگیرند وبه مراسم تدفین را برگزار کنند.


وی از حضور لباس شخصی ها در بین جمعیت خبر داد که فشارآوردن و شتاب تلاش داشتند تا هر چه زودتر مراسم تدفین به پایان برسد و جمعیت متفرق شود.


درادامه این گفت وگو فرزند بزرگ آیت الله منتظری به ویژگی های شخصیتی مادر محترمشان اشاره کرد و صبوری را ویژگی ممتاز وی خواند که در همه حال یار و یاور همسر خود بود در حصر و حبس و تبعید.


وی به فعالیتهای اجتماعی بانو ربانی پرداخت و افزود که وی قبل و بعد از انقلاب در یاری رساندن به خانواده های بی سرپرست، خصوصا خانواده های زندانیان بسیار فعال بود و تلاش داشت تا آنان در نبود همسران و پدرانشان رنج کمتری را متحمل شوند.


احمد منتظری به بیماری ایشان اشاره کرد که از زمان رحلت مرجع فقید تاکنون ادامه داشته و سرانجام منجر به فوت ایشان در بامداد هفتم فروردین شد.


فرزند ارشد آیت الله منتظری روند کاری دفتر آیت الله را عادی خواند و اظهار امیدواری کرد که مشکلی برای ادامه کار این دفتر در آینده بوجود نیاید تابتوانند همچون گذشته ضمن برگزاری مراسم مذهبی و پاسخگویی به سوالات شرعی مردم به جمع آوری ونشرآثارمرجع فقید بپردازند.




اختلال در تلفن های همراه و امنیتی بودن فضا



به گزارش کلمه، همچنین یکی از افراد حاضر در مراسم به خبرنگار «کلمه» گفت: از روز گذشته و بعد از پخش خبر فوت همسر آیت الله منتظری تمام خطوط موبایل در شهر قم دچار مشکل شد.


وی تصریح کرد: در ساعت ۹ و نیم امروز افرادی که در مراسم تشییع شرکت کرده بودند متوجه شدند باید مراسم تشییع بدون جنازه آن مرحومه برگزار شود! که مردم بدون جنازه به سمت حرم راهی شدند.


وی درباره فضای مراسم گفت: جو امنیتی بود که در این بین جوانی شعار داد «یا حسین میرحسین» که بلافاصله نیروهای امنیتی به سمت او هجوم آوردند اما با وساطتت مردم از بازداشت این جوان جلوگیری به عمل آمد. بالاخره وارد حرم شدیم بی هیچ شعاری به جز الله اکبر و لا اله اله الله و عزا عزاست امروز روز عزاست امروز منتظری مظلوم صاحب عزاست امروز.


وی ادامه داد: داخل حرم مردم شعارهایی همچون یا حضرت معصومه منتظری مظلومه . یا حجت ابن الحسن ریشه ی ظلم رو بکن . خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست سر می دادند.سپس گفتند جنازه به سمت گلزار برده می شود و از مردم خواستن برای تشییع بروند گلزار قم.




یک مسئول دولتی در قم: یک مراسم خوب برگزار شد



اما در مقابل سایت های دولتی مانند «فارس» با انتشار اخباری به نقل از مسئولان دولتی سعی در نشان دادن جوی آرام در مراسم داشتند به طوری که این خبرگزاری در گفت و گو با استاندار قم نوشت: مراسم تشییع پیکر همسر منتظری در فضایی کاملا آرام و بدون تنش و درگیری برگزار شد.


احمد حاجی‌زاده گفت: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری این مراسم انجام شد تا شاهد برگزاری یک مراسم خوب باشیم.


وی ادامه داد: با خانواده مرحوم منتظری نیز صحبت شد و تمام امکانات در اختیار آنها قرار گرفت تا بدون مشکل مراسم خاکسپاری انجام شود.


معاون سیاسی امنیتی استاندار قم بیان داشت: همچنین با تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) هماهنگی صورت گرفت تا پیکر خانم ربانی در حرم مطهر نیز تشییع شود.


حاجی‌زاده با بیان اینکه طبق اعلام قبلی و هماهنگی‌های صورت گرفته با خانواده مرحوم منتظری مکان تشییع مشخص شد، گفت: پس از تشییع پیکر خانم ربانی در حرم مطهر، جنازه به مسجد باب‌الجنه منتقل شد و پس از آن بر دوش خانواده وی تا گلزار شهدا تشییع شد.


احمد منتظری خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان مراسم تشییع بانو ربانی شد


جرس:احمد منتظری در یادداشتی که در سایت رسمی آیت الله منتظری منتشر شده با اشاره به نحوه برگزاری مراسم تشییع بانو ربانی همسر مرجع فقید بازداشت سی نفر از شرکت کنندگان در مراسم را محکوم و خواستار آزادی سریع آنان شده است.


متن این یادداشت که به قلم احمد منتظری می باشد، به این شرح است:


تشییع بی جنازه

بانویی از جهان رفت. بانویی که به واسطه‌ همسر و فرزندش برای جهانیان شناخته شده بود. حاجیه خانم ربانی، همسر آیت الله العظمی منتظری، او که بیش از 60 سال بدون هیچ چشم‌داشت و گمنام مجاهده کرده و در پشت زندان‌های ساواک در انتظار ملاقات‌های چند دقیقه‌ای با همسر و فرزندش سر کرده و یا در تبعیدگاه‌های مختلف همراه و یار غمخوار همسرش بوده و مهمتر از همه پشتیبان و مایه دلگرمی و پناه خانواده‌های مبارز و داغدار محسوب می‌شد ولی با کمال تأسف پیروزی انقلاب پایان رنج‌های او نبود.



و اینک در حالیکه کمتر از 100 روز از درگذشت همسر بزرگوارش می‌گذشت او نیز رحلت نمود. طبیعی این بود که سازمان‌ها و نهادها پیام تسلیت می‌دادند و بنیاد شهید انقلاب اسلامی برای این مادر شهید و جانباز مراسم یادبود می‌گرفت و مطمئنا شاگردان همسرش که اکنون از سران این نظامند به دلداری فرزندانش می‌آمدند. اما بازماندگان ایشان هیچگاه این چنین انتظاری نداشته‌اند و عمری بی‌مهری را تجربه کرده و دیده‌اند که عده‌ای به جای باز کردن گره با دست معمولا گره‌ها را کور می‌کنند. بازماندگان ایشان تنها می‌خواستند برای این مادر فداکار مراسمی معمولی مثل مراسم دیگر شهروندان برگزار نمایند، اما چه شده که مسئولین از این هم هراس دارند و نماینده‌ای از اطلاعات قم فرستادند تا پیام ممنوعیت تشییع پیکر مطهره آن مرحومه را به خانواده‌اش ابلاغ کنند.


در جواب این نماینده اطلاعات مخالفت شدید نموده و گفتم برای خودتان و ما و نظام مشکل ایجاد نکنید. به دنبال رایزنی دوستان هنگام غروب مسئول اطلاعات قم به دفتر آمدند و به نظر می‌رسید که کمی از موضع پایین آمده و ابراز داشتند که می‌توانید در حرم حضرت معصومه(س) تجمع کنید و جنازه را برای اقامه نماز میت به حرم می‌آوریم و از آنجا نیز آن را به 150 متری محل دفن برده و در آنجا تحویل خواهیم داد تا تشییع شود.


روز یکشنبه با تدابیر شدید امنیتی آن مرحومه به حرم منتقل شد و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مجددا پیکر آن مرحومه توسط نیروهای امنیتی به گلزار شهدا(محل دفن) انتقال داده شد و مردم بدون جنازه با سردادن شعارهای: الله اکبر – لا اله الا الله – یا حجة ابن الحسن، عجل علی ظهورک – یا حضرت معصومه، منتظری مظلومه – عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، منتظری مظلوم صاحب عزاست امروز – تشییع بی جنازه، این هم یه ظلم تازه؛ راهی گلزار شهدا شدند.


هنگام مراجعت مردم از گلزار شهدا با اینکه به سفارش اینجانب عمل نمودند و با کمال آرامش آن محل را ترک می‌کردند متأسفانه حدود 30 نفر از خانم‌ها و آقایان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند. اینجانب ضمن محکوم کردن این بازداشت‌ها که شایسته نظام مردم سالار نیست امیدوارم هرچه زودتر آزادی حاصل گردد؛ و از این پس در تصمیم گیری‌ها تدبیر و تعقل لازم به عمل آید.


گفت و گوی جرس با احمد منتظری


مراسم سوگواری همسر آیت الله منتظری؛ حاجیه خانم ربانی امشب بعد از نماز مغرب وعشا در بیت آن مرحوم برگزار می شود. احمد منتظری در گفت وگو با جرس به نحوه برگزاری مراسم تشییع وتدفین بانو ربانی مادر محترمشان اشاره کرد و افزود: در جریان مراسم خاکسپاری چندتن ازشرکت کنندگان که نقش برجسته تری در هدایت و نظم دهی جمعیت داشتند، دستگیر شدند وی اظهار امیدواری کرد که این افراد هر چه زودتر آزاد شوند.

وی ابرازامیدواری کرد که مسئولان امنیتی شهرقم درایت و تدبیر لازم را بخرج دهند و با آزادی سریع این افراد، فضا را ملتهب نکنند و اجازه دهند که مراسم سوگواری این بانوی مومنه به آرامی برگزارشود.



احمد منتظری خاطرنشان کرد که مقامات امنیتی شرکت کننده در مراسم قول داده اند که این افراد بزودی آزاد شوند.


فرزند سوگوار آیت الله منتظری علت دستگیری این افراد را صرفا فعال بودن آنان در میان جمعیت و پرشور شعار دادن ذکر کرد و افزود: همانگونه که از مردم درخواست کرده بودیم،آنان مراقب اوضاع بودند و ازطرح شعارهایی تند پرهیز می کردندو نمادی هم به همراه نداشتند ولی صرف گفتن پرشور ” لا اله الا الله” منجر به دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان شد.


حجت الاسلام احمد منتظری خاطر نشان کرد که نماز میت توسط آیت الله شبیری زنجانی اقامه شد و به رغم تعطیلی نوروزی، مردم تقبل زحمت کرده بودند و از شهرهای اصفهان ، نجف آباد و تهران برای شرکت در مراسم آمده بودند.


درهمین حال اواز حضور غلامحسین کرباسچی، مهندس حجتی، مهندس میثمی، اعضای مجمع محققین ومدرسین قم، حجت الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی ،حجت الاسلام و المسلیمن شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی و آیت الله فیض در مراسم تشییع و خاکسپاری خبر داد.


فرزند آیت الله منتظری همچنین ازتماس تلفنی آیات عظام صانعی ، گرامی(بعلت اقامت درمشهد) و موسوی اردبیلی ( بعلت کسالت) به بیت محترم آیت الله منتظری خبر داد.


وی دررابطه با محل خاکسپاری افزود که سرانجام در محلی که حکومت در نظر گرفته بود در گلزار شهدا ، قطعه خانواده شهیدان، در کنار کتابخانه پیکر بانو ربانی به خاک سپرده شد.


احمد منتظری خاطرنشان کرد که آمبولانس حامل پیکر مرحومه ربانی توسط پنج اسکورت به گلزار شهدا آورده شد و سرانجام با وساطت های انجام شده، خانواده توانستند در صد متری گلزار شهدا، جنازه را تحویل بگیرند وبه مراسم تدفین را برگزار کنند.


وی از حضور لباس شخصی ها در بین جمعیت خبر داد که فشارآوردن و شتاب تلاش داشتند تا هر چه زودتر مراسم تدفین به پایان برسد و جمعیت متفرق شود.


درادامه این گفت وگو فرزند بزرگ آیت الله منتظری به ویژگی های شخصیتی مادر محترمشان اشاره کرد و صبوری را ویژگی ممتاز وی خواند که در همه حال یار و یاور همسر خود بود در حصر و حبس و تبعید.


وی به فعالیتهای اجتماعی بانو ربانی پرداخت و افزود که وی قبل و بعد از انقلاب در یاری رساندن به خانواده های بی سرپرست، خصوصا خانواده های زندانیان بسیار فعال بود و تلاش داشت تا آنان در نبود همسران و پدرانشان رنج کمتری را متحمل شوند.


احمد منتظری به بیماری ایشان اشاره کرد که از زمان رحلت مرجع فقید تاکنون ادامه داشته و سرانجام منجر به فوت ایشان در بامداد هفتم فروردین شد.


فرزند ارشد آیت الله منتظری روند کاری دفتر آیت الله را عادی خواند و اظهار امیدواری کرد که مشکلی برای ادامه کار این دفتر در آینده بوجود نیاید تابتوانند همچون گذشته ضمن برگزاری مراسم مذهبی و پاسخگویی به سوالات شرعی مردم به جمع آوری ونشرآثارمرجع فقید بپردازند.





متن پیام تسلیت آیت الله بیات زنجانی در پی ارتحال همسر آیت الله منتظری



بسم الله الرّحمن الرّحیم


انّا لله و انّا الیه راجعون


جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد منتظری دامت افاضاته


رحلت والده ی مکرمه، همسر فداکار و بزرگوار مرجع فقید و عظیم الشان جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی منتظری(رحمة الله علیه) موجب تالم و تاثر شدید گردید.


مادری بزرگ که فرزندان متعهد، فاضل و ارزشمندی همچون شهید والامقام حجت الاسلام و المسلمین محمد منتظری(ره) را به اسلام و انقلاب تقدیم کرد؛ همسری وفادار که در مبارزات دوران ستمشاهی، به عنوان یک همراه و همرزم و یاری ناصر، در کنار همسر بزرگوارش رنجها و مشقّت های فراوان را تحمل نمود و به عنوان الگوئی برای زنان ایرانی مسلمان مطرح گردید؛ بانوئی مومنه و مجاهده، که همه بی مهری های دوران حیات ارزشمندش را به جان خرید و در کنار فقیه عالیقدر همچون سدّی مقاوم و استوار، ایستاد و آن عزیز را در رسیدن به هدف الهی اش یاری کرد.


اینجانب این ضایعه را به حضرتعالی و دیگر وابستگان به آن بیت علم و فقاهت تسلیت عرض نموده و از درگاه خدای منان برای همه بازماندگان، صبر و اجر مسئلت دارم.


روز نوشته محسن فرزند آیت الله بیات زنجانی در سوگ همسر آیت الله منتظری:


▪ مادر مُرد، از بس که جان ندارد



این جمله ای بود که اکبر عبدی در فیلم “مادر” بعد از دیدن پیکر بی جان مادرش به زبان آورد. جمله ای که در عین سادگیش، خیلی اثر گذاره و جالب اینکه هر وقتی از ارتحال مادری مطلع می شم، این جمله برای من تداعی می شه.عین خیلی از خبرهای خوب و البته خبرهای بد، خبر ارتحال همسر آیت الله منتظری رو هم با یک تماس تلفنی متوجه شدم و بلافاصله اون رو به پدر که در کنارشون نشسته بودم منتقل کردم.


در جریان اتفاقات پس از مراسم تشییع آیت الله منتظری در قم که هتاکی های بسیاری به آیت الله و خانواده اش شد، شیشه های منزل و دفترشون شکسته شد و مسائل دیگه، مادرم جمله ای رو به من گفتن که برام واقعاً جالب بود. وقتی این موضوعات به مادرم منتقل می شد، می گفتن که:” این خانواده به این مسائل عادت دارند.” و وقتی دلیل این صحبت رو از ایشون سئوال می کردیم ادامه می دادن که:”از روزی که با پدرتون به قم اومدیم، روزی رو به یاد ندارم که این خانواده روی خوشی رو دیده باشن.” این جملات در نگاه اول ساده به نظرم می رسید ولی وقتی که همه خاطرات رو در کنار هم قرار دادم، دیدم که واقعاً آیت الله فقید و همسر تازه گذشته اش، چقدر زجر کشیدن. تبعید و زندان قبل از انقلاب، یک فرزند شهید، یک فرزند جانباز، وقایع بعد از قائم مقامی، حصر، هتاکی های متعدد از همه تریبون ها و…


وقتی یادم می آد که یکی از بستگان آیت الله در خیابان و در تاکسی به جرم نسبت داشتن با ایشون کتک خورده بود، می بینم که این بانو چقدر زجر کشیده و واقعاً متاثر می شم.


تلفنی که به سعید آقا تسلیت می گفتم، عرض کردم که خداوند برای عزت دادن به بنده هاش، راههای مختلفی داره و راه عزت دادن به شماها هم، همین مسائلی است که دیده می شه.


عزیزی می گفت این اواخر، همسر آیت الله جلوی عکس همسرش می رفت و دستش رو به اون می کشید و می گریست. شاید داشته با عکس درد دل می کرده که چه سختی هائی رو با هم تحمل کردیم ولی من موندم و شما رفتید.


انّا لله و انّا الیه راجعون. منبع




دسته‌ها: همه ياران جنبش سبز ايران


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر