۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

درخواست‌دفترآیت‌الله‌منتظری:پخش‌نامه8/1 امام

درخواست‌دفترآیت‌الله‌منتظری:پخش‌نامه8/1 امام در پی پخش بخشهایی از اعترافات سیدمهدی هاشمی و بخشی از سخنان آیت‌الله منتظری در برنامه "دیروز امروز فردا" حجةالاسلام احمد منتظری، مسوول دفتر وی در نامه ای به مهندس ضرغامی نوشت:

باسمه تعالی

ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی جناب آقای مهندس ضرغامی

پس از سلام _ پیرو پخش برنامه موهن "دیروز امروز فردا" از شبكه 3 سیما در تاریخ 17/11/88 موارد ذیل را یادآور می شوم:

1 - پس از پخش برنامه های مناظره كه علیرغم وجود خط قرمزهایی كه رعایت می شد، بسیار مفید و باعث امیدواری بسیاری از مردم شده بود اما متاسفانه اقدام به پخش برنامه های یك طرفه نمودید و تنها به قاضی رفتید و راضی برگشتید. امیدوارم این رضایت، خودتان را گمراه نكند و امر بر خودتان مشتبه نشود.

2 - آقای فلاحیان سالها وزیر اطلاعات بوده است و بعید است اطلاع نداشته باشد كه نامه آیت الله منتظری در مورد ..مجاهدین خلق در تابستان 67 و به تاریخ 9/5/67 نوشته شده و به شكل كاملا محرمانه برای امام خمینی و سران سه قوه ارسال گردیده است و پخش این نامه از بی بی سی در تاریخ 5/1/68 هیچ ارتباطی با دفتر آیت الله العظمی منتظری نداشته است و آن مرحوم در خاطرات خود مفصل به آن پرداخته و توضیح داده اند كه چرا این نامه پس از 7 ماه و درست یك روز قبل از بركناری ایشان از قائم مقامی رهبری از بی بی سی پخش می شود(خاطرات آیت الله منتظری، صفحه 669 تا 672).

3 - شما چندین بار اقدام به پخش نامه 6/1/68 امام خمینی نمودید، اگر واقعا امام خمینی را قبول دارید و نوشته های ایشان برای شما حجت است، در این زمینه 2 نامه به ایشان منتسب است؛ یكی 6/1/68 و دیگری 8/1/68. پس چرا و با چه هدفی از نامه دوم كه آخرین نامه امام خمینی به آیت الله العظمی منتظری است صحبتی نمی كنید؟ آیا اگر نظرات مختلفی در مورد مساله ای ابراز شده باشد؛ آخرین نظر و آخرین نامه ملاك نیست؟

...

5 - این كه آیت الله منتظری گفته باشند امام خمینی نامه ای نوشته كه خواب را از چشم من گرفته و من هم نامه ای نوشتم تا خواب را از چشم ایشان بگیرم كذب محض است و بارها آیت الله منتظری به صراحت آن را تكذیب كرده اند و هیچ مدركی برای اثبات آن غیر از ادعای رنج نامه و خاطرات وزیر وقت اطلاعات وجود ندارد كه ادعایی بدون دلیل است.

... 7 - تخریب شخصیت دوم انقلاب اسلامی در سالگرد پیروزی انقلاب جای توجه و سوال بسیار دارد. آقای فلاحیان كه می گوید سرویس های اطلاعاتی جهان در سازمانهای حساس نفوذ دارند، آیا صدا و سیمای جمهوری اسلامی را جزء آن سازمانهای حساس نمی دانند؟ آیا تخریب شخصیت دوم انقلاب اسلامی به معنای تخریب اصل انقلاب نیست؟ در چنین شرایطی نسل دوم و سوم انقلاب چه قضاوتی در مورد انقلاب اسلامی و رهبر فقید آن خواهند داشت؟ آیا تخریب شخصیت یك عالم وارسته كه مسئولین بلند مرتبه نظام شاگرد ایشان بوده اند به معنای تخریب نظام وانقلاب نیست؟ آیا تخریب شخصیت یك مرجع تقلید شیعه به معنای تخریب روحانیت و مرجعیت شیعه نیست؟

جناب آقای ضرغامی، اگر به لوازم و عوارض كار خود واقف باشید و به پخش این نوع برنامه ها ادامه دهید این شائبه پیش می آید كه به نظامی كه خود از مسئولین آن محسوب می شوید اعتقادی ندارید. امید است كه چنین نباشد و در تدارك خسارتهایی باشید كه به اعتقادات جوانان وارد آمده و سازمان شما موجب آن بوده است.

والسلام علی من اتبع الهدی.

18 بهمن ماه 1388

احمد منتظری

Comments (8)
Najva N - مورد 4 و 6 چی بودن؟ Feb 8, 2010
رضا ق - به نقل از جای دیگه:
4 - مستند اصلی پخش شده تنها اعترافاتی است که مطابق روایات معصومین (ع) و فتاوای فقهای شیعه هیچ اعتبار شرعی ندارد. از باب نمونه، امام صادق(ع) از حضرت علی (ع) نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند: "هر کس در حال تهدید و تخویف و حبس و کتک خوردن به چیزی اقرار نماید حدی بر او جاری نمی شود و اقرار او نافذ نمی باشد." (وسایل الشیعه، باب 7 از ابواب حد سرقت و دعائم الاسلام، جلد2صفحه 466)

مرحوم امام خمینی در جلد دوم "تحریر الوسیله" مساله 8 فرموده اند: "یکی از شرایط صحت و نفوذ اقرار، داشتن اختیار و عدم اکراه شخص است." همچنین در مساله 4 فرموده اند:" اقرار هیچکس بر علیه دیگران اعتباری ندارد."

با این حال چگونه شما برنامه ای تنظیم و پخش می کنید که مخالف روایات معصومین(ع) و فتوای مرحوم امام خمینی (ره) و دیگر مراجع معظم تقلید می باشد؟!

6 - بیش از 20 سال است که روزنامه ها و صدا و سیما به طور یکطرفه علیه آیت الله منتظری مطلب پخش می کنند و تهمت های ناروا و دروغهای فراوان گفته اند، ولی هیچ گاه جوابیه های آن مرحوم و دفتر ایشان را منعکس نکرده اند، با این حال هنوز پس از اربعین آن مرحوم، احساس وظیفه می کنید ناجوانمردانه به ایشان حمله کنید. آیا این خود دلیل بر مظلومیت و حقانیت معظم له نمی باشد؟!
Feb 8, 2010
ZahraHB - چرا یه سری موارد حذف شدن؟ قضیه نامه امام چی بود کسی میدونه؟ Feb 8, 2010
you - اگر از دو چیز صحبت شه خیلی دیگه خط قرمزه زهراخانم، یکی اظهارات حاج احمد آقا در مورد برکناری که مغلوط مطرح شد متاسفانه و تکذیب هم شد و اظهارات ایشون رو توی مجلس ختم مرحوم آقا سید رضا صدر قدس الله نفسه الزکیة مستقیم از کسانی که حضور داشتند و در دسترستونن-مثل داماد آقای صدر، اقا سید باقر- و فضلای دیگر می تونین بپرسین.سر در اوردین به من هم بگین.دومی هم که خط قرمزه مربوط میشه به اینکه از مرحوم آقای خمینی دو نامه وجود داره که چند روز بیشتر فاصله ندارن با هم و هر دو ناظر به برکناری آیة الله العظمی منتظری قدس الله نفسه الزکیة اند، الا اینکه مضمون یکی که نشهوره فوق العاده تنده و همون هم شهرت داره ولی نامه ی دیگر حاکی از اینه که ایشون با درخواست برکناری از سوی آقای منتظری، موافقت نموده اند و البته با لحن تلخ باز شکر خدا را کرده اند که ایشون به موقع کنار رفته و ناراحتی بیشتر پیش نیامده و گفتند که شما ان شاء الله چراغ روشنایی دهنده و گرمابخش حوزه های علمیه باشید بهتر است. حالا با توجه به اینکه مکاتبه ی متقابلی و اتفاق جدیدی در فاصله ی این دو نامه نبوده، عده ای غیر منطقی دانسته اند که هر دو از امام صادر شده باشد و چون محتوا با هم نمی خواند این احتمال را داده اند که یکی جعل شده است و قاعده جعلی بودن نامه ی تندتر است و نفعی در جعل نامه ی نرم تر متصور نیست. البته من شخصا معتقدم که این استدلال ها پایش می لنگد و در نامه ها و بیانات ایشان نظایر فراوانی هست که ایشان مکرر و متفاوت مواجهه کرده باشند. علی ای حال در اوایلی که آقا حصر شده بود، میان دوستان و دوستدارانشان صحبت مذکور افتاد و جدی شد. بردند نامه ها را کارشناسی کردند و به نفع نظریه ی جعل تموم شد ظاهرا.. موسسه ی نشر و تنظیم هم این امر را علی الظاهر تایید نمود و بعد حرف را پس گرفت. من درست یادنم نیست ولی فکر می کنم مرحوم آیة الله توسلی رضوان الله علیه هم حامی این جریان بود. خلباصه ی مطلب این بود که کاف های دو نامه با هم نمی خواند و در یکی حرف کاف با سرکج متصل به الفش نوشته شده بود بلا استثناء و در دومی همه فاصله داشت. بعد هم این رو و هم یه فرق دیگه که خاطرم نیست مقایسه شده بود با دستخط مرحوم امام از یک طرف و با دستخط حاج احمد آقا در رنجنامه اش و یک نامه با خط امام و دیگری با خط احمد آقا انطباق داشاه. لذا این دو خط قرمز اینجا به هم متصل شدند. من حال و حوصله ی این امور را ندارم و همه ی نتایج ممکنه و احتمالات مختلف برایم به یک اندازه مایه ی افسردگی است و الا می جوریدم، مستنداتش رو هم تقدیم می کردم ولی توی ضمایم خاطرات مرحوم آقای منتظری و کتاب دیدگاه ها و یک ویژه نامه ای که ریشهری همون وقت چاپ کرده بود (به نظرم در هفته نامه ی شما) اگه علاقه داشتین و از قال الباقرها و قال الصادق های خودمون هم فارغ شده بودین، قیل و قال گذرایی می تونین پیدا کنید در این مورد. نتیجه اش را به من هم بگویید. من بعید می دونم.
Najva N - چه جالب بود این کامنت! هرچند چشمم دراومد تا خوندمش، اما چیزایی داشت که من نشنیده بودم.
مرسی
Feb 10, 2010
ZahraHB - چقدر عجیب. ممنون بابت پاسخ Feb 10, 2010
you - خواهش. ضمنا چون فاکر فوت شد یادم افتاد که در مجلس تامه ی دوم را او آورد خواند. یه نوت از تورجان به چشمم خورد که تاریخشو قید کرده- مال امروز یعنی دیروز فی الواقع- به نظرم رسید که بگردید تحت عنوان فاکر و نطق پیش از دستور در اون تاریخ قطعا متنشو با خبر میشین
علی رضا - به نجوا: برای خواندن متون اینچنینی، میتوانید تمام نقطه ها را با یک عدد اینتر عوض کنید. این کار با یک ریپلیس در ادیتورهای پیشرفته قابل انجام استو مثلا همین نوشته آقای محمدصادق:

اگر از دو چیز صحبت شه خیلی دیگه خط قرمزه زهراخانم، یکی اظهارات حاج احمد آقا در مورد برکناری که مغلوط مطرح شد متاسفانه و تکذیب هم شد و اظهارات ایشون رو توی مجلس ختم مرحوم آقا سید رضا صدر قدس الله نفسه الزکیة مستقیم از کسانی که حضور داشتند و در دسترستونن-مثل داماد آقای صدر، اقا سید باقر- و فضلای دیگر می تونین بپرسین.

سر در اوردین به من هم بگین.

دومی هم که خط قرمزه مربوط میشه به اینکه از مرحوم آقای خمینی دو نامه وجود داره که چند روز بیشتر فاصله ندارن با هم و هر دو ناظر به برکناری آیة الله العظمی منتظری قدس الله نفسه الزکیة اند، الا اینکه مضمون یکی که نشهوره فوق العاده تنده و همون هم شهرت داره ولی نامه ی دیگر حاکی از اینه که ایشون با درخواست برکناری از سوی آقای منتظری، موافقت نموده اند و البته با لحن تلخ باز شکر خدا را کرده اند که ایشون به موقع کنار رفته و ناراحتی بیشتر پیش نیامده و گفتند که شما ان شاء الله چراغ روشنایی دهنده و گرمابخش حوزه های علمیه باشید بهتر است.

حالا با توجه به اینکه مکاتبه ی متقابلی و اتفاق جدیدی در فاصله ی این دو نامه نبوده، عده ای غیر منطقی دانسته اند که هر دو از امام صادر شده باشد و چون محتوا با هم نمی خواند این احتمال را داده اند که یکی جعل شده است و قاعده جعلی بودن نامه ی تندتر است و نفعی در جعل نامه ی نرم تر متصور نیست.

البته من شخصا معتقدم که این استدلال ها پایش می لنگد و در نامه ها و بیانات ایشان نظایر فراوانی هست که ایشان مکرر و متفاوت مواجهه کرده باشند.

علی ای حال در اوایلی که آقا حصر شده بود، میان دوستان و دوستدارانشان صحبت مذکور افتاد و جدی شد.

بردند نامه ها را کارشناسی کردند و به نفع نظریه ی جعل تموم شد ظاهرا.

موسسه ی نشر و تنظیم هم این امر را علی الظاهر تایید نمود و بعد حرف را پس گرفت.

من درست یادنم نیست ولی فکر می کنم مرحوم آیة الله توسلی رضوان الله علیه هم حامی این جریان بود.

خلباصه ی مطلب این بود که کاف های دو نامه با هم نمی خواند و در یکی حرف کاف با سرکج متصل به الفش نوشته شده بود بلا استثناء و در دومی همه فاصله داشت.

بعد هم این رو و هم یه فرق دیگه که خاطرم نیست مقایسه شده بود با دستخط مرحوم امام از یک طرف و با دستخط حاج احمد آقا در رنجنامه اش و یک نامه با خط امام و دیگری با خط احمد آقا انطباق داشاه.

لذا این دو خط قرمز اینجا به هم متصل شدند.

من حال و حوصله ی این امور را ندارم و همه ی نتایج ممکنه و احتمالات مختلف برایم به یک اندازه مایه ی افسردگی است و الا می جوریدم، مستنداتش رو هم تقدیم می کردم ولی توی ضمایم خاطرات مرحوم آقای منتظری و کتاب دیدگاه ها و یک ویژه نامه ای که ریشهری همون وقت چاپ کرده بود (به نظرم در هفته نامه ی شما) اگه علاقه داشتین و از قال الباقرها و قال الصادق های خودمون هم فارغ شده بودین، قیل و قال گذرایی می تونین پیدا کنید در این مورد.

نتیجه اش را به من هم بگویید.

من بعید می دونم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر