۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

رویکرد جالب و متفاوتی از آیت الله یزدی در مورد محدود شدن ولایت مطلقه فقیه در چارچوب قانون اساسی!

منبع: وب سایت شخصی اکبر اعلمی



رویکرد جالب و متفاوتی از آیت الله یزدی در مورد محدود شدن ولایت مطلقه فقیه در چارچوب قانون اساسی!


... اما اينكه اطلاق در ولايت فقيه به معني اين است كه يك امتي را در اختيار او بگذاريم هر كار مي‌خواهد بكند مطابق سليقه و نظر شخصي خودش واين موجب نگراني جمعي هست وجاي نگراني هم هست و از راههاي مختلف هم راه حل آن را ذكر كرده‌اند ...



آیت الله یزدی در اولین جلسه شورای بازنگری قانون اساسی پس از ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در حین مذاکره پیرامون اختیارات ولایت فقیه:

اما اينكه اطلاق در ولايت فقيه به معني اين است كه يك امتي را در اختيار او بگذاريم هر كار مي‌خواهد بكند مطابق سليقه و نظر شخصي خودش واين موجب نگراني جمعي هست وجاي نگراني هم هست و از راههاي مختلف هم راه حل آن را ذكر كرده‌اند من مي خواهم عرض كنم كه اگر همين فقيه ولي كه متصدي امور امت هست خودش مي‌گويد من براي اجراء امور از طريق اين قانون عمل مي‌كنم. از طريق قواي سه گانه عمل مي‌كنم. از طريق قانون اساسي عمل مي كنم به عبارت ديگر اينكه حق دارد قسمتي از وظايف خودش را به عهدة ديگران واگذار بكند و از ديگران بخواهد كه اين كار را انجام بدهند اين يك حق كاملاً شرعي‌اش است و منافات با اطلاق ولايتش ندارد چنانچه در اين پيشنهاد هم به اين نكته اشاره شده و اين يكي از نكات مثبت است كه ولي امر مي تواند بعضي از وظائفش را به عهدة ديگري بگذارد.حالا اگر همين ولي فقيه مي گويد من كارهايم را از اين طريق انجام مي دهم. چنانچه حتي در ائمة معصومين صلوات الله عليهم اجمعين هم و حتي در شخص پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم هم چنين بوده است يعني اين طور نبوده كه تمام كارها را مباشرتاً انجام بدهند. قطعاً يكسري كارها را به ديگران واگذار كرده‌اند. وقتي در يك سطح وسيعتري اين حالت به وجود مي آيد خود به خود يك نظمي هم حاكم مي شود، يك قانوني هم حاكم مي شود از طريق قانون .پس طبعاً ولي فقيه كه ولايتش مطلق است وقتي خودش مي گويد من اعمال ولايتم را از طريق اين قانون عمل مي كنم و خطوط كلي آن هم قانون اساسي باشد ديگر اين شبهه پيدا نمي شود كه ما چرا يك جهت مي‌گوئيم ولايت مطلقه و يك طرف مي گوئيم بايد قانون باشد و او را محدود بكند. هيچ تنافي باهم ندارد و مسأله به اين كيفيت حل مي‌شود.

لینک مرتبط:

آيت‌الله شيخ محمد يزدي: ولي فقيه به نيابت از امام زمان(عج) ولايت دارد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر