۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

یک یادداشت در باب چندین و چند بازداشت



گزارشهای رسیده از دستگیری های جدیدی در سطح آذربایجان و برخی از نقاط دیگر ایران خبر می دهد. در همین ارتباط تعدادی از فعالان آذربایجانی بدون رعایت ترتیبات و تشریفات قانونی و بی آنکه امکان دیدار با وکیل و یا خانواده خود را داشته باشند، بازداشت و سپس به بازداشتگاه های مختلف از جمله در تبریز منتقل شده اند.

این بازداشت ها نوعا با اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" همراه است تا امکان جلوگیری از ملاقات وکیل و خانواده متهم با او فراهم شود!


فاطمه حیدری همسر محمود فضلی یکی از این فعالان آذربایجانی در گفتگو یا یکی از رسانه ها در خصوص چگونگی دستگیری همسرش چنین می گوید: "حدود ساعت نه و نیم سه شنبه شب بود؛ آقای فضلی را که مدتی قبل برای خرید از منزل خارج شده بود دو مأمور لباس شخصی با ماشین خودش آوردند.

مأمورها نه حکم جلب داشتند و نه حکم بازرسی منزل. وقتی خواستند خانه را بگردند٬ من و آقای فضلی گفتیم چون حکم ندارید اجازه تفتیش منزل را نمی دهیم. مأمورها حدود ۴۰ دقیقه پشت در منتظر ماندند٬ محمود را هم نگذاشتند وارد خانه شود و همراه خودشان نگه داشتند. بعد سه مأمور دیگر با حکم آمدند و پس از بازرسی منزل، محمود را بردند. شناسنامه و موبایل همسرم٬ تعداد زیادی کتاب و یک مجسمه را هم بردند."

به گفته فاطمه حیدری همسرش دو روز بعد از دستگیری تماس تلفنی گرفته و خبر داده است که در بازداشتگاه اطلاعات تبریز تحت بازجویی قرار دارد.

فاطمه حیدری٬ علت این بازداشت ها را فعالیتهای همسرش در خصوص مسائل آذربایجان و زبان مادری ذکر کرده است.

گزارشات رسیده، حاکیست که در سه ماهه گذشته حداقل افراد زیر بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده اند.

- آیت مهرعلی بیگلو فعال سابق دانشجویی آذربایجان در 20 اردیبهشت در منزل شخصی خود در شهر صوفیان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته نزدیکان خانواده مهرعلی بیگلو، ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم جلب وارد منزل این فعال مدنی آذربایجانی شده و او را بازداشت کرده اند.

آیت مهر علی بیگلو مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز و فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد. نامبرده در 21 اردیبهشت ماه طی تماس تلفنی کوتاه با همسر خود از حضورش در اطلاعات تبریز خبر داده است.

-حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی در 24 اردیبهشت ماه بازداشت گردید.

-آیدین خواجه ای دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز در 29 اردیبهشت سالجاری توسط یک تیم از ماموران امنیتی در تبریز دستگیر شد. آیدین خواجه ای ساعت 12 شب و در یک تماس تلفنی کوتاه از بازداشت و نگهداری خویش در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات تبریز خبر داده است.

-بهبود قلیزاده ساعت 8 صبح 31 اردیبهشت توسط ماموران امنیتی در میاندوآب(قوشاچای) بازداشت شد. ماموران امنیتی با مراجعه به مغازه عکاسی قلیزاده درخیابان امام میاندوآب، این فعال آذربایجانی را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه وی نمودند.

بهبود قلیزاده، دبیر سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان است . وی در 13 خرداد با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

-دکتر علیرضا عبداللهی فعال مدنی آذربایجانی در یکم خرداد توسط ماموران امنیتی در ارومیه بازداشت شد. ماموران امنیتی با مراجعه به مطب وی درخیابان امام اورمیه این فعال آذربایجانی را بازداشت و اقدام به تفتیش مطب وی نمودند.

-بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی در یکم خرداد توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شد. بگفته خانواده نصیرزاده ماموران امنیتی ساعت ۲ بامداد بدون در دست داشتن حکم به منزل این معلم آذربایجانی مراجعه و وی را بازداشت کرده اند.

خانواده حسین نصیری در نهم خرداد موفق گردیدند تا با فرزند خود دیدار نیم ساعته ای داشته باشند.

-شهرام رادمهر فعال مدنی آذربایجان در سوم خرداد دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

بنابر این گزارش شهرام رادمهر ساعت 12 نیمه شب طی تماس تلفنی با خانواده اش از انتقال خود به اداره اطلاعات تبریز خبر داده است.

-دکتر لطیف حسنی ظهر روز دوشنبه ۳ خرداد ۸۹ در کرج بازداشت شد. مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال آذربایجانی با مراجعه به منزل وی اقدام به تفتیش منزل نموده و هارد کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل وی را با خود بردند. دکتر لطیف حسنی دکترای حقوق بین الملل و مدرس موسسات آموزش عالی و دبیرستانهای کرج میباشد.

وی در هفتم خرداد طی تماسی تلفنی با خانواده اش خبر از انتقال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز داده است.

-حمیده فرج زاده (پینار) فعال آذربایجانی چهارم خرداد 1389 در ارومیه بازداشت شد. ماموران ادره اطلاعات این شهر وی را هنگام خروج از خانه بازداشت و منزل پدری اش مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران اطلاعاتی گفته اند که خانم فرجزاده به تبریز منتقل خواهد شد. حمیده فرج زاده فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعال سابق دانشجویی می باشد.

-اکبر آزاد نویسنده و روزنامه نگار در چهارم خرداد در منزل مسکونی خود در شهر تهران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی از موسسین گروه چیچک لر قورولوشو، عضو هیئت موسس اتحادیه نهادهای مدنی آزربایجان، عضو هیئت موسس کانون زبان و فرهنگ(دیل و مدنیت اوجاغی) و از نویسندگان نشریه وارلیق می باشد. وی پنجم خرداد با خانوه خود تماس تلفنی داشته است.

اکبر آزاد در دهم خرداد در تماسی کوتاه با خانواده اش ضمن دادن خبر انتقال خود به تبریز به نگهداری خویش در سلول انفرادی اشاره کرده است.

-حيدر كريمي(ياشار) فعال سابق دانشجویی در 18 خرداد در شهرستان خوی بازداشت شد. بموجب این گزارش ماموران اطلاعات ساعت یک بعد از ظهر با مراجعه به خانه ی پدری یاشار وی را بازداشت و خانه ی وی را مورد تفتیش قرار دادند. یاشار کریمی فارغ اتحصيل كارشناسي اقتصاد نظري از دانشگاه بوعلي سيناي همدان مي باشد. وي سابقا دبير انجمن ادبي بيان، مدير مسئول نشريه ی ايلديريم در دانشگاه بوعلي، عضو هيئت تحريريه ی نشريه ی بولوت و عضو تشكل شهريار در دانشگاه علوم پزشكي همدان، عضو شوراي نويسندگان هفته نامه ی سينا، دبير دومين فستيوال نشريات دانشجويي آذربايجان در همدان و عضو هیئت نظارت کانون نشريات دانشجويي آذربايجان بوده است.

-نعیم احمدی خیاوی در 24 خرداد ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید. نعيم احمدي دانشجوی رشته ی زمین شناسی دانشگاه تبریز و دبير انجمن اسلامي دانشكده ی علوم طبيعي، عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته ی مرکزی انجمن ادبي سهند است.

-سعید بیدخت فعال مدنی آذربایجان در 26 خرداد توسط ماموران حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز بازداشت شده است.

-یونس سلیمانی در 27 خرداد بازداشت شد. وی عضو جنبش دانشجویی آذربایجان و دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بوعلی سینای همدان، سردبیر سابق نشریه ی دانشجویی ایلدیریم در دانشگاه بوعلي ، دبير انجمن ادبي بيان، عضو هيئت تحريريه ی نشريه ی بولوت و عضو شوراي نويسندگان هفته نامه ی سينا بوده است.

شایان ذکر است که بازداشت افراد فوق الذکر در فاصله زمانی اردیبهشت و خرداد ماه سالجاری صورت گرفته است و ما تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نداریم. از اینرو امیدواریم که تاکنون همه آنها به سلامت به کانون گرم خانواده خود بازگشته باشند.

لینک های مرتبط:

چرا به خشونت و خودسری های سرکوبگران آذربایجان پایان داده نمی شود!؟

عطیه طاهری: حال سعید متین پور وخیم است.

عطیه طاهری همسر سعید متین پور: همسرم نیاز فوری به درمان دارد!

اعلمی: تشکیل اجتماعات و راهپیماییها بخاطر توهین به فرهنگ و هویت مردم، حق مسلم آنهاست

سوال "اعلمي" از وزيراطلاعات؛ مبنای قانونی بازداشت فرهنگیان و جمعی از فعالان سیاسی آذربایجانی چیست؟

وزراي كشور و اطلاعات به سوالات اعلمي در موردحوادث آذربايجان, اقليد و بازداشت‌‏هاي اخير دانشجويان، فرهنگيان و فعالان آذربايجاني پاسخ مي دهند.

سووالات اعلمي از وزرای اطلاعات و کشور در مورد حوادث آذربايجان, اقليد و بازداشت‌‏هاي اخير دانشجويان و فعالان آذربايجاني

متن کامل سؤال از پورمحمدي وزير كشور: کشتار و ضرب و شتم مردم و برقراري حكومت نظامي دربرخي از شهرهای آذربایجان با كدام مجوز قانوني صورت گرفته است؟

مبناي دستگيري و بازداشت جمعي از فرهنگیان و شهروندان استان‌‏هاي آذربايجان شرقي, آذربايجان غربي, اردبيل و قم و محروم كردن آنان از برخي حقوق شهروندي چيست؟

تذکر اعلمی به وزیر اطلاعات:لزوم جلوگيري از دستگيري و بازداشتهاي غيرقانوني برخي از شهروندان ترك‌زبان

قوم‌گرايي زماني مذموم و خطرناك است كه از آن بوي تجزيه‌طلبي به مشام برسد.

تذکر به وزیر کشور ؛ لزوم جلوگيري از دستگيري و بازداشتهاي غيرقانوني برخي از شهروندان ترك‌زبان


منبع :



تاریخ انتشار : 1389/04/14 | تعداد نظرات شما : 2 | نسخه قابل چاپ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر