۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

گزارش یک زندگی

« گزارش یک زندگی »

زندگینامه های خودنوشت (اتوبیوگرافی) و کتاب های خاطرات، همانند دیگر کتاب های تاریخی، دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. نقطه قوت چنین کتبی، گزارش حوادث و جریاناتی است که معمولا بجز نویسنده، کسی از آنها باخبر نیست. بر این اساس در این کتب، خواننده به گزارش هایی جالب، دست اول و منحصر به فرد برخورد می کند، که معمولا در جایی دیگر نمی یاید.


اما این کتب معمولا دچار مشکل و ضعفی خاص نیز هستند و آن اینکه نویسنده در نوشتن زندگینامه و ثبت خاطرات خود، معمولا به ضعف ها و نقاط منفی زندگی خود اشاره نمی کند و آنها را مغفول گذاشته و یا برای آنها توجیه و تأویلاتی خلق می کند. همه اتوبیوگرافی ها و کتب خاطرات را باید با توجه به این دو نکته مطالعه کرد و در تحلیل حوادث تاریخی به کار گرفت.

کتاب « گزارش یک زندگی » ، زندگینامه خودنوشت دکتر علی اکبر سیاسی است. دکتر علی اکبر سیاسی (1274-1369 شمسی) دارای دکترای روانشناسی و صاحب تألیفاتی در این رشته است. او را پدر علم روانشناسی در ایران می دانند. اما آنچه به زندگی و زندگینامه دکتر سیاسی اهمیت می بخشد، فعالیت ها و مسوولیت های اداری و سیاسی وی در دهه های 20 و 30 شمسی است. او در ابتدای دهه 20 شمسی در کابینه های قوام السلطنه و سهیلی وزیر فرهنگ بود و بعدا در بعضی دولت های دیگر نیز به عنوان وزیر مشاور و وزیر امور خارجه فعالیت کرد. وی در طی سال های 1331 تا 1333 شمسی مدت 12 سال رئیس دانشگاه تهران بود و مدت 20 سال نیز پیوسته ریاست دانشکده ادبیات این دانشگاه را بر عهده داشت.

زندگینامه خودنوشت دکتر سیاسی که تاکنون تنها جلد اول آن منتشر شده، در 14 فصل تنظیم شده و حاوی گزارش هایی دقیق و جالب توجه در باره حوادث سیاسی و فرهنگی این سال ها، بخصوص ماجراهای مربوط به دانشگاه تهران است. از گزارش های جالب این کتاب می توان به حوادث مربوط به استقلال دانشگاه تهران، گزارش دست اولی از ماجرای ترور شاه در 15 بهمن 1327 در محوطه دانشگاه، بعضی حوادث مربوط به بعد از کودتای 28 مرداد و برخی مسائل پشت پرده سیاسی ایران در این دوره ها اشاره کرد. گزارش های دکتر سیاسی از مذاکرات خود با شاه وقت، بخصوص سیر تحول شخصیت او در دهه های 20 و 30 شمسی نیز جالب توجه است. یکی از جالبترین اظهار نظر های دکتر سیاسی، اشاره او به بهره هوشی نه چندان زیاد آخرین شاه ایران است. این موضوع با توجه به تخصص دکتر سیاسی (روانشناسی) در نوع خود جالب توجه است.

چاپ دوم گزارش یک زندگی در سال 1387 در 319 صفحه توسط نشر اختران منتشر شده است. قیمت کتاب نیز مطابق معمول در بازار کتاب ما ارزان است؛ 3800 تومان.

نویسنده : عبدالرحیم قنوات ; ساعت ۱٢:٠۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٩

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر