۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

به فارسی: شرح اندیشه‌های فلسفی ملاصدرا

Shia-Online.ir .: شرح اندیشه‌های فلسفی ملاصدرا


قسم اول پنج مسلک است و مسلک اول آن شش مرحله و قسم دوم در جواهر و اعراض است، پس از آن ده موقف و ده باب در الهیات و نفس و معاد است.

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از خبر آنلاین، کتاب «شرح فارسی الاسفارالاربعه صدرالمتالهین شیرازی» شرح فارسی بر کتاب «الاسفارالاربعه» مهمترین اثر ملاصدرا شیرازی است که آیت‌الله حسن‌زاده آملی برای شاگردانش تدریس کرده است.


جلد نخست کتاب «شرح فارسی الاسفارالاربعه صدرالمتالهین شیرازی» نوشته آیت‌الله ‌حسن حسن‌زاده آملی به کوشش محمدحسین نائیجی از سوی موسسه بوستان کتاب برای دومین بار تجدید چاپ شد. این اثر، شرح فارسی بر کتاب «الاسفارالاربعه» مهمترین اثر ملاصدرا شیرازی است که آیت‌الله حسن‌زاده آملی برای شاگردانش تدریس کرده و موسسه بوستان کتاب پس از ویرایش دقیق و تبدیل زبان گفتار به نوشتار، آن را در جلدهای متعدد عرضه کرده است.


«اسفارالاربعه» مهم ترین اثر صدرالمتالهین شیرازی است که در آن، اندیشه‌های عمیق فلسفی خود را به نگارش در آورد و اصول و ارکان «حکمت‌ متعالیه» را پی افکند. این کتاب از همان آغاز تالیف، مورد توجه اهل اندیشه و فلسفه قرار گرفت و در حلقه‌های درس و بحث و مباحثه به عنوان متن درسی با استقبال شگفتی رو‌به‌رو شد. از آن زمان تاکنون، فیلسوفان و عالمان اسلامی شرح‌های متعددی بر این کتاب نوشته‌اند که یکی از آنها، علامه آیت الله حسن‌زاده آملی است که با تبحر در فلسفه و عرفان اسلامی و چیره‌دستی در تبیین حکمت ‌متعالیه و تامل و بحث و تحقیق و تشکیل حلقه‌های درسی چندین رساله، کتاب «اسفار» را شرح کرده است.


وی در بخشی از مقدمه کتاب درباره «حکمت» می‌نویسد: «حکمت به معنای واقعی آن با پیدایش انسان پدید آمد و به همراه او تربیت و رشد و تعالی یافت، و همچنان با زندگی او درآمیخته و هرگز از او دست برنخواهد داشت، زیرا کلمه‌هایی مانند چرا، به چه علت، برای چه، از چه، و این چیست و...، هیچ‌گاه از انسان دست بر نمی‌دارد. پس اگر حکمت را کنار بگذاریم دیگر انسان نخواهیم بود؛ همان‌گونه که دریافت‌های قلبی و الهامات و حدسیات و فرضیات نیز همیشه با انسان زندگی کرده است».


آیت‌الله حسن‌زاده آملی در بخشی از مقدمه می‌نویسد: «کتاب شریف اسفار، کتابی انسان‌ساز و به تعبیر بزرگان ما تفسیر انفسی قرآن کریم است. مرحوم صدرالمتالهین، اسراری را از قرآن کریم جدا و دسته‌بندی کرده و آن را اسرارالآیات نامیده است. آنچه در کتاب اسرارالآیات به تفصیل آمده، در این کتاب اسفار خوانده می‌شود، و باز به تعبیر استاد دیگرمان، این کتاب، ام‌الکتاب کتب مرحوم آخوند ملاصدراست. مراد از ام‌الکتاب آن است که وقتی درست هضم شود کتاب‌های دیگرش فهمیده می‌شود و به آنها می‌رسند، خداوند درجات ایشان را متعالی کند. استاد دیگرمان می‌فرمود: بکوشید که همین علم اعلا را ـ‌که در کتاب ما در این چاپ سنگی جلد اول است؛ یعنی از ابتدا تا آخر اتحاد عاقل به معقول، که به اول جواهر و اعراض اسفار می‌رسد‌ـ را به درستی بفهمید و هضم کنید که مبانی حکمت ‌متعالیه با فهمیدن آن به دست می‌آید. پس از خطبه، مرحله اول اسفار شروع می‌شود: قسم اول پنج مسلک است و مسلک اول آن شش مرحله و قسم دوم در جواهر و اعراض است، پس از آن ده موقف و ده باب در الهیات و نفس و معاد است. با هضم این مسائل در مسالک، یعنی علم الهی اعم و علم اعلا، مبانی مرحوم آخوند در حکمت ‌متعالیه به دست می‌آید. با همین مبانی در جواهر و اعراض و کتاب نفس پیشرفت بهتر و قوی‌تر و سریع‌تر خواهد بود، با دست‌یابی به این سرمایه، تحقیق و تنقیب ممکن و میسر می‌گردد. پس این کتاب ام‌الکتاب کتب و صحف دیگر مرحوم آخوند است.»


ارسال: یکشنبه06 تیر 1389/ 20:30ب.ض

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر