۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

جای خالی آیت الله بهجت

خرداد ماه 88 بود که آیت الله جوادی آملی بر پیکر یگانه ی زمان آیت الله العظمی محمد تقی بهجت به نماز ایستاده بود و در شان آن پیکر مطهر با خداوند می گفت که " هذا العارف المجتهد المتاله ....."

نزدیک به یک سال از درگذشت آیت الله بهجت می گذرد.مسجد فاطمیه که نزدیک به چهل سال میزبان آن مرد عارف بود امروز دیگر آن شور و ولوله را ندارد. سابقا این مسجد مملو از افرادی بود که آمده بودند تا نماز خواندن با آیت الله را تجربه کنند.اما امروز معدود افرادی هستند که در این مسجد حاضر می شوند و آیت الله محفوظی امامت جماعت این مسجد را بر عهده دارد.روحانی ای که در سیمای ظاهری هم بی شباهت با آیت الله بهجت نیست.

با درگذشت آیت الله بهجت و طبق تاکید ایشان ، نگاهها به آیت الله علی صافی گلپایگانی معطوف شد. ایشان نیز چند ماهی پس از آیت الله بهجت ،دار فانی را وداع گفتند.پس از آن بود که بر سر دفتر آیت الله بهجت پارچه نوشته ای نصب شد که خبر از اعلام مرجعیت آیت الله محفوظی می داد.

آیت الله شیخ عباس محفوظی 15 سال مسئولیت استفتائات و مراجعات علمی دفتر آیت الله بهجت را به عهده داشته و به عنوان جانشین ایشان در محراب معرفی شدند.و این بیانگر اعتماد و اطمینان آیت الله بهجت به ایشان است.این اعتماد تا به آنجا بود که آیت الله بهجت تنها پس از آنکه آیت الله محفوظی مسئولیت دفتر ایشان را پذیرفت، حاضر به راه اندازی دفتر مزبور شد.حتی در پی قبول مسئولیت علمی دفتر آیت الله بهجت توسط آیت الله محفوظی بود که بعثه آن دفتر در مکه و مدینه نیز راه اندازی شد و استفتائات فقهی ایشان نیز بر عهده معظم له قرار گرفت.

آنگونه که نزدیکان آیت الله می گویند ، همراهی و همدلی این دو فقط در فعالیتهای ظاهری نبوده و در مسائل باطنی و سلوکی هم رابطه ویژه ای با یکدیگر داشته اند.

اعتماد و اعتقاد آیت الله بهجت به رئیس دفتر خود تا بدانجا بوده که حتی در برخی مسائل ، نظر خود را نمی گفته اند و می فرمودند : بنده روی حکم آقای محفوظی حکم نمی کنم. افرادی که رساله آیت الله محفوظی را طلب می کنند با رساله ای مواجه می شوند که برگه ای در میان ان است.آن برگه بیان گر موارد اختلاف رایی است که این دو بزرگوار با هم دارند. در سایر موارد رای یکسانی میان ایشان حاکم است.

پس از مرگ آیت الله بهجت بود که حوادث پس از انتخابات به وقوع پیوست. گفته می شد که آیت الله دارای مرگ اختیاری است.

آیت الله بهجت با درگذشتش نام افرادی را بر سر زبانها انداخت.افرادی که تا به حال کمتر نامی از آنها شنیده شده بود و کمتر شناخته شده بودند.

نوشته شده توسط سید هادی طباطبایی

۱ نظر:

  1. با سلام و درود
    تورقی در سایت رهبری برای آنانی که حقیقت و تاریخ را نادیده می گیرند!
    ابراز اعتماد به سيّد محمّد موسوى خوئينى(ها
    ابراز صدق و صفا با عطاءاللَّه مهاجرانى
    ابراز کثرت القاب به هاشمی رفسنجانی


    در وبلاگ بخوانید

    پاسخحذف